Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Konsekvenser av langvarige epileptiske anfall

Kjersti Nesheim Power disputerer torsdag 03.05.18 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Consequences of status epilepticus in adults with particular focus on cognitive function»

Epileptiske anfall med spesielt lang varighet kalles status epilepticus. Slike anfall medfører høy dødelighet og sykelighet. Halvparten av pasientene har ikke epilepsi på forhånd. Det er mange mulige årsaker til status epilepticus. Rask antiepileptisk behandling er avgjørende for et godt utkomme. I noen tilfeller er narkose nødvendig. I Bergen har vi siden begynnelsen av 2000-tallet benyttet medikamentet Propofol.

Propofolbehandling fremstår i dette arbeidet som et trygt og effektivt narkosemiddel ved status epilepticus. Pasienter som ikke hadde en epilepsi fra før hadde dårligere utkomme enn de øvrige. Det var ingen forskjell i dødelighet mellom generaliserte og fokale anfall, den var 6-7 % i begge grupper. Systematisk kognitiv testing viste store hukommelsesvansker og langsomt tankearbeid hos pasientene de første ukene etter status epilepticus. Ved vurdering ett år etter hadde dette bedret seg vesentlig, men var ikke normalisert. Pasientene hadde også utviklet vansker med evnen til planlegging. Dette var spesielt tydelig hos gruppen med langvarige generaliserte krampeanfall.

Studien viser at status epilepticus kan ha alvorlige og langvarige konsekvenser. Dette støtter dagens praksis med raskt og intensiv behandling. Oppmerksomhet omkring problemer med hukommelse og planlegging vil gi bedre tilpasset oppfølging av enkeltpasienter. Kognitiv trening og rehabilitering er viktig å få etablert.

Personalia
Kjersti N Power (f. 1976) tok medisinsk embetseksamen i Bergen i 2003 og arbeider som lege ved Nevrologisk Avdeling, Haukeland Universitetssjukehus. Veiledere: Bernt A Engelsen, Arne Gramstad og Nils Erik Gilhus.