Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Overvåkning av stemmebåndsnerven under operasjon

Katrin Brauckhoff disputerer fredag 4. mai 2018 for ph.d.-graden ved Universitet i Bergen med avhandlingen: «Injury of the recurrent laryngeal nerve. Clinical and experimental studies focusing on intraoperative neuromonitoring»

Skade på stemmebåndsnerven ved operasjoner på skjoldbruskkjertel forekommer hos 2-10% av pasientene og kan resultere i forandret stemmekvalitet, svelgevansker og pustevansker.

Overvåkning av stemmebåndnervens funksjon under operasjon kan bidra til å redusere stemmebåndslammelser etter kirurgi. I en studie med deltagelse av sentre fra Asia, Europa og USA fant man at strekkskade av nerven under operasjon var den hyppigste årsaken til signaltap fra overvåkningssystemet med ledsagende stemmebåndslammelse etter operasjon.

Ny teknologi med kontinuerlig intraoperativ nervemonitorering gjør det mulig å overvåke funksjon av stemmebåndssnerven på et hvert tidspunkt under operasjon. Hvis funksjonen til stemmebåndsnerven trues som følge av kirurgisk påvirkning, vil kirurgen bli varslet. Kirurgen kan dermed endre sin strategi og således forhindre en endelig nerveskade med utfall av stemmebåndssfunksjon.

Cand.med. Katrin Brauckhoff har studert bruk av det kontinuerlige overvåkningssystemet i sin kliniske praksis ved Haukeland Universitetssykehus, ved operasjoner med høy risiko for en stemmebåndslammelse. Videre har hun i eksperimentelle studier på en stordyr-modell, utført ved Vivariet, Universitetet i Bergen, undersøkt hvordan overvåkningssignaler forandrer seg over tid ved strekk- og trykkskader på stemmebåndsnerven i den hensikt å forbedre signaltolkning i klinikken.

I Norge utføres det nærmere 1500 operasjoner på skjoldbruskkjertelen og bruk av intraoperativ nervemonitorering er økende over hele landet.

Personalia
Katrin Brauckhoff (født 1971) er utdannet lege fra Universitetet i Halle (Tyskland) fra 1997. Hun er spesialist i generell kirurgi fra 2006 og bryst- og-endokrinkirurgi fra 2010 og arbeider i dag som overlege ved avdeling for bryst- og endokrinkirurgi, Haukeland Universitetssjukehus. Hun startet sine eksperimentelle studier i 2015 og er tilknyttet Klinisk institutt (K1), UiB, hvorfra arbeidet utgår. Professor dr.med. Paul Husby har vært veileder for prosjektet.