Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Endring av vanskelige følelser i terapi

Jan Reidar Stiegler disputerer mandag 7. mai 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Processing emotions in emotion-focused therapy: Exploring the impact of the two-chair dialogue intervention.”

I psykoterapifaget forsøker vi å forstå bedre hva det er som skaper endring for folk som opplever psykiske vansker. I dette forskningsprosjektet har vi testet ut om vi kan hjelpe personer som strever med selvkritikk, angst og depresjon ved bruk av en metode hentet fra emosjonsfokusert terapi, kalt 2-stolsøvelsen. Denne metoden handler om å hjelpe personer til å aktivere, komme i kontakt med, og forandre vanskelige følelser og opplevelser. Personen blir bedt om å forestille seg, snakke med og stå opp mot den kritiske delen av seg selv.

Resultatene tyder på at 2-stolsøvelsen bidrar til å aktivere sterke følelser, og reduserer angst og depresjon. I motsetning til hva vi forventet viser resultatene fra forskningen ingen umiddelbar reduksjon av selvkritikk. De som gikk i denne terapiformen opplevde den som intens, slitsom, men nyttig og viktig. Forskningsprosjektet har gitt oss en bedre forståelse av hvordan 2-stolsøvelsen virker og hvordan det oppleves å bruke denne metoden.

Personalia
Jan Reidar Stiegler er psykologspesialist og faglig leder ved Norsk Institutt for Emosjonsfokusert terapi. Han har forfattet boken Emosjonsfokusert terapi – å forstå og forandre følelser. Hans daglige virke som psykolog er ved Institutt for Psykologisk rådgivning, hvor han også underviser og veileder psykologer og terapeuter som ønsker å lære emosjonsfokusert terapi.