Nye doktorgrader

Blood and the battlefield: Lessons from the Frontline

Heidi-Ann Doughty disputerer 25.mai 2018 for dr.philos.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen “Recent developments in military transfusion and their impact on civilian healthcare”.

Massiv blødning er den største trusselen ved store skader. Dødeligheten knyttet til store blødninger ved traume er høy med mindre man raskt kan iverksette blødningskontroll og behandling. De militære konfliktene i Irak og Afghanistan har ført til betydningsfulle forbedringer i akutt skadebehandling, inkludert transfusjonspraksis. Det tilstrebes nå å starte med blodtransfusjon på et mye tidligere tidspunkt , noe som er viktig for at den skadete skal overleve til kirurgisk behandling kan gjennomføres.

Doktoravhandlingen følger utviklingen av den militære transfusjonspraksis i Storbritannia i perioden 2006-2016. Kildematerialet er hentet fra hennes egen sivile og militære praksis, der hun har arbeidet så vel i felt som i forskningsstudier. Avhandlingen er strukturert rundt to militære områder: Endringer i militær transfusjonspraksis og utvikling av tidlig (pre-hospital) transfusjon. Deretter kommer to sivile tema: Innføring av massiv transfusjonsprotokoll og transfusjonsplanlegging for situasjoner med masseskader.

Hun viser at det har vært et paradigmeskifte i militær transfusjon de siste ti årene. Denne endringen har bidratt til bedre overlevelse av kritisk skadete. Arbeid utført i Bergen har i betydelig grad medvirket til tanken om at transfusjon er mulig også under vanskelige forhold langt fra sykehus. Det sivile helsevesen har raskt forandret sin transfusjonspraksis på basis av endringer gjennomført i det militære. Eksempler på dette er behandling av store blødninger, transfusjon utenfor sykehus og planlegging av blodbehov ved katastrofer og masseskader.Hun mener at videre internasjonalt militær-sivilt samarbeid med fokus på nye forbedringer i transfusjonspraksis har potensial for at behandlingen kan forbedres både militært og i det sivile helsevesen generelt.

Personalia

Heidi-Ann Doughty (født 1961) i Storbritannia. Hun tok medisinsk embedseksamen ved universitetet i Cambridge i 1985. Siden 1998 har hun arbeidet som overlege i transfusjonsmedisin ved National Blood Service (Storbritannia),Birmingham. Hun har samarbeidet med Klinisk institutt 2, Universitetet i Bergen ved professor Tor Hervig og Avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin, Haukeland universitetssjukehus ved avdelingssjef og professor Einar Kristoffersen.