Nye doktorgrader

Ny og etterspurt kunnskap om sepsis i Norge

Siri Tandberg Knoop disputerer fredag 8. juni 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”The epidemiology and characteristics of sepsis in Norwegian hospitals”.

Sepsis (i dagligtale ofte kalt blodforgiftning) inntrer når vi får infeksjoner som aktiverer vårt eget immunforsvar så sterkt at reaksjonen medfører funksjonssvikt i livsnødvendige organsystemer. Det er velkjent internasjonalt at sepsis er en hyppig årsak til sykehusinnleggelser og død, men det har vært lite forsket på tilstanden i Norge. Denne doktorgraden beskriver forekomst, årsaker og behandling av sepsis i norske sykehus. Arbeidet inkluderer en ettårig, prospektiv studie fra Haukeland Universitetssjukehus, samt en landsomfattende kartlegging av data fra Norsk pasientregister og Statistisk sentralbyrå.

Resultatene bekrefter at sepsis er vanlig og behandlingen omfattende. Totalforekomsten var 140 tilfeller per 100 000 innbyggere per år, og sepsis opptok 3.5 % av sengekapasiteten i norske sykehus i perioden 2011-2012. Forekomsten var høyere blant menn enn kvinner og den steg betydelig med økende alder. I begge studiene døde en fjerdedel av pasientene under opphold for sepsis, og mer enn hvert tiende dødsfall i norske sykehus ble knyttet til diagnosen. Halvparten av sepsispasientene ved Haukeland Universitetssjukehus ble ikke behandlet i en intensivenhet, men en del av disse ble behandlet ved en medisinsk overvåkningsavdeling.

Resultatene i avhandlingen støtter opp om initiativer som er tatt vedrørende raskere behandling og bedre oppfølgning i sykehus av sepsis, slik at dødeligheten går ned. Samtidig vil sepsis få økende aktualitet i årene som kommer grunnet en stadig vekst av eldre og kronisk syke i befolkningen. Det vil oppstå en konflikt mellom etterspørsel og behandlingskapasitet dersom dagens normer for tilbud om spesialisert behandling opprettholdes. Halvparten av de overlevende sepsispasientene ved Haukeland Universitetssjukehus døde innen fem år etter utskrivelse - mange etter svært kort tid. Det er derfor mange hensyn å ta i fremtidens planlegging av håndtering og ressursbruk for denne pasientgruppen.

Personalia

Siri T. Knoop (f.1986) avla medisinsk embetseksamen i Bergen i 2012 og har etter endt turnustjeneste jobbet som lege i spesialisering ved Medisinsk avdeling, Haukeland Universitetssjukehus. Hun startet doktorgradsarbeidet som forskerlinjestudent. Avhandlingen utgår fra Klinisk Institutt 2 ved Det Medisinske Fakultet, Universitetet i Bergen, med professor II Steinar Skrede som hovedveileder og professorene Hans K. Flaatten og Nina Langeland som biveiledere.