Nye doktorgrader

Evolusjonshistorien til de skalløse ormebløtdyrene

Nina Therese Mikkelsen disputerer torsdag 7. juni 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Phylogeny and systematics of Caudofoveata (Mollusca, Aplacophora)".

Bløtdyrene er en stor og variabel dyregruppe som har vært gjenstand for utstrakte studier. Likevel har de marklignende, skalløse og mest primitive bløtdyrene, ormebløtdyrene, vært lite studert. Mye kunnskap mangler, både om deres levesett og utbredelse, samt slektskapsforhold til de øvrige gruppene av bløtdyr. Hos mange bløtdyr er kroppen beskyttet av et hardt kalkskall, men hos ormebløtdyrene er kroppen i stedet dekket av kalknåler, som gir dem et karakteristisk, skinnende utseende. De gravende ormebløtdyrene har en viktig rolle i økosystemer på havbunnen der de livnærer seg på encellede dyr.

I sitt doktorgradsarbeid har Mikkelsen ved hjelp av analyser basert på molekylærgenetiske metoder undersøkt det evolusjonære slektskapet innen gruppen og de gravende ormebløtdyrenes plassering innenfor bløtdyrene.

Avhandlingen har et særlig fokus på faunaen i Nord-Atlanteren og nordiske farvann, og presenterer ny informasjon om forekomst og utbredelse av ormebløtdyr i Nord-Atlanteren. Arbeidet inkluderer også beskrivelsen av en ny art fra dette området. Undersøkelser av en av de mest vanlige artene av ormebløtdyr i nordiske farvann, Chaetoderma nitidulum, avslører stor genetisk og morfologisk variasjon, og viser at det som er samlet under dette navnet sannsynligvis utgjør et kompleks av flere arter.

Denne første omfattende undersøkelsen av ormebløtdyrenes slektskap inkluderte materiale fra havområder fra hele verden. Undersøkelsene viser at de morfologiske kjennetegnene som brukes for å klassifisere de ulike gruppene innen ormebløtdyrene i dag ikke fullstendig gjenspeiler det evolusjonære slektskapet mellom ormebløtdyrene, og indikerer dermed at ormebløtdyrenes evolusjon har foregått annerledes enn tidligere antatt. Resultatene understøtter ormebløtdyrenes plassering som søstergruppe til leddsneglene innenfor bløtdyrene.

Personalia

Nina Therese Mikkelsen (f. 1978) kommer fra Lier i Buskerud og har mastergrad i biologi fra Universitetet i Bergen. Doktorgradsarbeidet har blitt utført ved Universitetsmuseet i Bergen og Institutt for biovitenskap. Endre Willassen og Christiane Todt har vært veiledere for prosjektet.