Nye doktorgrader

Albert Cheng-Syun Tang disputerer fredag 24. august 2018 med det kunstneriske forskningsprosjektet «Reflective Roaming — Design, ubiquitous fantasy, everyday reality ”.

Det kunstneriske forskningsprosjektet Reflective Roaming — Design, ubiquitous fantasy, everyday reality er en kritisk undersøkelse av våre levevilkår, av å være i forholdet mellom "design" og "designet" i vår moderne hverdag preget av en overflod av informasjon. I dette prosjektet er design utgangspunkt for å stille spørsmål om de teknokratiske løftene som fundamentalt former personlige, økonomiske og sosio-politiske dimensjoner i hverdagen. Hva er konsekvensene av å være fullt ut engasjert i de teknologiske visjonene som presenteres av de store selskapene? Hvor befinner menneskeheten seg i krysset mellom informasjonsteknologi og marked? Hva betyr det å være menneske, sett fra maskinene og drivkreftene bak?

Gjennom å avdekke og visualisere de usynlige forholdene mellom design, informasjonsøkonomi og menneske, har Tang utforsket vår (u)vilje til å være fysisk og følelsesmessig digitalisert og informert. Han har undersøkt forholdet mellom overført begjær og hva som driver det, og den moderne erfaringen av å befinne seg i et stadig voksende nettverk av forestillinger som påvirker alle aspekter av hverdagen. Det kunstneriske resultatet av prosjektet, Human Conditions, ble vist gjennom en utstilling i Rom 61 fra 15. – 24. februar 2018.

Stipendiatprogrammet i kunstnerisk utviklingsarbeid ble etablert i 2003 som en parallell til doktorgradsprogrammene (på tredje syklus). Selve kunstutøvelsen står i sentrum for stipendiatenes prosjekter og resultat.

Personalia

Albert Cheng-Syun Tang (f. 1979, Taiwan), er en designer som spesialiserer seg på kommunikasjonsdesign og design som kritisk praksis i en forskningskontekst. Han har bachelorgrad i visuell kommunikasjon og design fra Yunlin University og mastergrad i design fra daværende Kunsthøgskolen i Bergen i 2011. Før mastergraden arbeidet han som visuell og industriell designer i Foxconn Technology Group i Taiwan, og var også engasjert i kulturelle designprosjekter i publiseringssektoren. Tang mottatt flere priser for arbeidet sitt, blant annet Red Dot Design Concept Award, NEU / NOW Festival, Taiwan Visual Design Golden Award, Asia-Pacific Design, International Design Awards (IDA), K Design Award, National Geographic Photography Award og International Photography Awards.