Nye doktorgrader

Ensidige hørselstap endrer hjernens funksjon og struktur

Peder O. Laugen Heggdal disputerer mandag 27. august 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Functional structural reorganization of the neuronal network for auditory perception in subjects with unilateral hearing loss».

Historisk sett har konsekvensene av ensidige hørselstap vært ansett som begrenset. Nyere studier har derimot vist at ensidige hørselstap kan ha varig negativ innvirkning på hørselsfunksjon, livskvalitet, akademiske prestasjoner og språkutvikling.

Avhandlingen består av seks artikler som med ulike metoder undersøker hvordan funksjon og struktur i hjernen påvirkes av ensidige hørselstap. I avhandlingens oversiktsartikkel ble det avdekket at personer med ensidige hørselstap har endret funksjon i hjerneområder utover de direkte knyttet til prosessering av lyd. Eventuelle strukturelle endringer som kunne ligge til grunn for endret funksjon, var lite studert.

Hos pasienter som etter behandling av vestibularis schwannom var blitt ensidig døve, fant Heggdal strukturelle endringer i lillehjernen og i flere ulike kortikale regioner. I tillegg ble det avdekket at hjernevevet i det antatte hørselssenteret hadde endrede kjemiske egenskaper sammenlignet med normalthørende personer. Normalthørende personer som med ørepropp i det ene øret hadde simulert et ensidig hørselstap i cirka 30 minutter, viste lignende endringer i de kjemiske egenskapene. Disse endringene opptrer dermed tilsynelatende innen svært korte tidsrom.

Endringene i struktur og kjemiske egenskaper til tross, aktiverte pasienter og kontroller selve hørselssenteret relativt likt når de lyttet til ulike typer auditive stimuli. Personer med ensidig døvhet aktiverte derimot i større grad områder knyttet til kognitiv anstrengelse og prosessering av degraderte stimuli.

Dermed ser det ut til at varig ensidig døvhet øker belastningen på hjerneområder utover de man tidligere antok ville bli påvirket av hørselstap.

Denne økte kognitive anstrengelsen vil nå bli studert videre i Heggdals postdoc-prosjekt. De fremtidige studiene vil undersøke sammenhenger mellom kognitiv anstrengelse ved prosessering av lyd og tale, og den betydelig økte risikoen for demens som er påvist hos personer med ubehandlet hørselstap.

Personalia

Peder O. Laugen Heggdal (f. 1986) fra Kolvereid har mastergrad i audiologi fra Lunds Universitet, Sverige. Heggdal har vært ansatt ved Øre-Nese-Hals Avdelingen, Haukeland Universitetssykehus siden 2009. Doktorgraden er gjennomført med stipend fra Helse Vest. Veiledere: Hans Jørgen Aarstad, Flemming Vassbotn, Jonas Brännström og Karsten Specht.