Nye doktorgrader

Diagnostisering av lungesykdom ved ekstremt prematur fødsel

Mariann Haavik Lysfjord Bentsen disputerer 06.09.18 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Tidal breathing parameters in extremely premature infants. Feasibility and clinical utility of electromagnetic inductance plethysmography".

Avhandlingen viser at spedbarns lungefunksjon kan måles ved hjelp av en ny metode som ikke forstyrrer barnet, og at metoden gir informasjon som kan bli av stor betydning for behandling og oppfølging av små barn med lungesykdom.

Metoden kalles elektromagnetisk induksjons-pletysmografi (EIP), og er en norsk oppfinnelse som måler volumendringer i barnets bryst og mageregion gjennom pustesyklus ved hjelp av en elektromagnet og en spesielt designet vest som kles på barnet. Metoden ble i studien primært benyttet til å måle lungefunksjon hos premature barn.

I Norge fødes årlig 300-400 barn ekstremt for tidlig, dvs. mer enn 3 måneder før termin. Hos disse barna må uferdige lunger altfor tidlig overta ansvar for gassutveksling, som i fosterlivet besørges av morkaken. Overlevelse krever omfattende intensivmedisinsk behandling, kunstig pustestøtte og surstoff. Kombinert med bortfall av en trygg tilværelse i livmoren og viktige vekstfaktorer og hormoner, fører dette til varierende grad av lungeskade. Grad av lungeskade er individuell og vanskelig å forutsi når barnet blir født. Til nå har vi manglet gode og enkle metoder som kan brukes til måling av lungefunksjon hos de minste og sykeste nyfødte.

Doktorgradsarbeidet innebærer en klinisk validering av EIP-metoden, gjennom testing av dens repeterbarhet og sammenlikning med en såkalt «gullstandard». EIP ble deretter brukt til å karakterisere lungefunksjonen hos 52 ekstremt for tidlig fødte barn på det tidspunktet de var klare for utskrivelse fra nyfødtavdelingen. Studien viser at de ekstremt premature barnas lungefunksjon var karakterisert av luftveisobstruksjon og økt pustevolum sammenliknet med kontroller som var barn født til termin.

Målingene kunne brukes til å predikere lungesykdom i det første leveåret. Doktorgradsarbeidet viser også at puste-parametre beregnet fra avlesninger fra respirator de første to levedøgn kan brukes til å forutsi grad av lungesykdom ved terminalder.

Personalia

Mariann Haavik Lysfjord Bentsen (f. 1974) er utdannet lege ved Universitetet i Bergen i 2000. Hun er spesialist i Barnesykdommer og jobber som overlege ved nyfødtseksjonen ved Barne- og ungdomsklinikken, Haukeland Universitetssykehus.

Doktorgradsarbeidet utgår fra Klinisk Institutt 2 ved Universitetet i Bergen. Veiledere har vært professorene Trond Markestad, Thomas Halvorsen og Knut Øymar.