Nye doktorgrader

Balansekunst – legemiddelbruk i sykehjem

Christine Gulla disputerer tirsdag 11.09.2018 for Ph.d.-graden ved Universitet i Bergen med avhandlingen: «A Fine Balance: Drug Use in Norwegian Nursing Homes».

Sykehjemspasienter er skrøpelige, nesten alle har demens og de bruker i snitt åtte medisiner hver. Dette gjør dem utsatt for bivirkninger som fall, lårhalsbrudd eller død. Medisinene, som i utgangspunktet blir gitt for å behandle sykdom, kan dermed også medvirke til å skape sykdom og det gjør medisinering til en balansekunst.

Gulla undersøkte bruk av medisiner mot psykisk sykdom og blodtrykksmedisiner blant sykehjemspasienter. Hun fant at 71% av pasientene brukte medisiner mot psykisk sykdom og 41% brukte minst to slike samtidig. Midler mot depresjon og søvnløshet er de vanligste i denne gruppen. Det var spesielt de med mye symptomer på depresjon, angst og uro som fikk flere slike medisiner samtidig. Kvinnene, de mest mobile og de yngre pasientene var også mer utsatt.

Gulla var også med og gjennomførte KOSMOS-studien hvor sykepleiere på sykehjem ble lært opp i kartlegging av pasientene for blant annet depresjon, uro, smerte og livskvalitet. Hun veiledet legemiddelgjennomganger med legene og sykepleierne. Alle avdelingene i studien kartla pasientene og gjennomførte legemiddelgjennomganger. KOSMOS fikk kritikk for økt tidsbruk, vansker med å engasjere personalet og etiske vansker rundt å fjerne medisiner, samtidig førte det til entusiasme og bedret kommunikasjonen mellom legene og sykepleierne og de fikk også diskutert etiske aspekter ved å endre medisiner.

Legemiddelgjennomgangene førte til at blodtrykksmedisiner ble redusert. Hvis medisinene ble fjernet, økte blodtrykket litt, men i løpet av 9 måneder var blodtrykket tilbake til nivået ved studiestart. Det var ikke flere dødsfall eller sykehusinnleggelser når blodtrykksmedisiner ble fjernet.

Avhandlingen viser at det brukes mye medisiner i norske sykehjem, men at det er mulig å redusere medisinbruk uten at det går utover pasientene.

Personalia

Christine Gulla (f. 1986) er lege. Hun jobber nå som sykehjemslege og fastlege på Askøy. Siden 2014 har hun vært knyttet til Senter for alders og sykehjemsmedisin, Institutt for global helse og samfunnsmedisin, Universitet i Bergen hvor hun har gjennomført sitt doktorgradsarbeid. Bettina Husebø, Reidun Kjome og Elisabeth Flo veiledet doktorgradsarbeidet.