Nye doktorgrader

Sarkopeni hos pasienter med hoftebrudd

Ole Martin Steihaug disputerer 11.09.18 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Sarkopeni hos pasienter med hoftebrudd"

Hoftebrudd er et samfunnsproblem og potensielt ødeleggende for dem som opplever det. Det er ca. 9000 mennesker som opplever et hoftebrudd hvert år i Norge og halvparten vil få varig redusert gangfunksjon. Hos eldre er hoftebrudd relatert til 5% av alle dødsfall og fører til samme mengde tapte friske leveår som brystkreft.

Tema for avhandlingen er sarkopeni som én mulig forklaring på konsekvensene av hoftebrudd. Sarkopeni er et aldersrelatert syndrom med redusert muskelmasse og muskelstyrke. Vi har undersøkt 282 pasienter ved Haraldsplass diakonale sykehus, Diakonhjemmet sykehus og Haukeland universitetssjukehus, og fulgt dem opp i ett år.

I avhandlingen blir det undersøkt om det er mulig å bruke enkle metoder for å måle muskelmasse. Antropometri er kroppsmål som høyde og hudfolder, mens bioelektrisk impedans er å måle hvordan en svak strøm blir påvirket av å gå gjennom kroppen. Begge metodene kunne brukes for screening for lite muskelmasse. Av pasienter innlagt med hoftebrudd hadde 37% sarkopeni, og sarkopeni var assosiert med økende alder, kroniske sykdommer og underernæring. Sarkopeni identifiserte en gruppe pasienter som hadde dårlig gangfunksjon og i større grad trengte plass på sykehjem eller kom til å dø i året etter hoftebruddet.

Avhandlingen viser at sarkopeni er en markør på sårbarhet hos pasienter med hoftebrudd og danner grunnlag for videre forskning på sarkopeni som angrepspunkt for bedre helse hos pasienter med hoftebrudd.

Personalia

Ole Martin Steihaug er lege utdannet ved Royal College of Surgeons in Ireland. Doktorgraden er finansiert av Haraldsplass Diakonale Sykehus og Helse Vest. Han jobber ved Mottaksklinikken på Haukeland universitetssjukehus og spesialiserer seg i geriatri og indremedisin. Hovedveileder er professor Anette Hylen Ranhoff og biveileder er førsteamanuensis Clara Gram Gjesdal.