Nye doktorgrader

Flerstemmighet i et utvalg politiske taler av Kameruns president Paul Biya

Christian Manga disputerer fredag 14. september for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen «Analyse polyphonique du discours présidentiel au Camroun 1992-2015».

I politiske taler kan man som regel registrere en motsetning som skyldes talerens ønske om å overbevise sine sympatisører samtidig som meningene til politiske motstandere blir imøtegått. Av dette følger at denne type politisk diskurs fundamentalt sett er bærer av ulike synsynpunkter og preget av flerstemmighet.

Med utgangspunkt i Kameruns presidents politiske diskurs, som tilsynelatende er behersket og konsensuell, drøfter dette forskningsarbeidet utviklingen av diskursiv polyfoni (flerstemmighet) i noen av presidentens taler fra perioden etter at flerpartisystemet ble innført i Kamerun tidlig på 1990-tallet. Det fremholdes at utviklingen av en heterogen utsigelsesform i presidentens diskurs samsvarer med intensiteten i den politiske debatten og tyngden som de politiske  grupperingene i opposisjonen representerer på de aktuelle tidspunktene. Likeledes viser de lingvistiske analysene at diskursens diversitet minker når opposisjonens og det sivile samfunnets stemmer får mindre politisk tyngde.

Avhandlingen presenterer videre en redefinert teoretisk modell for diskursiv polyfoni, der distinksjonen mellom stemme og synspunkt er av sentral betydning.

Personalia

Christian Manga er født i 1985 i Kamerun, og har bak seg studier i fransk lingvistikk og litteratur ved Université de Yaoundé 1 og ved Lærerhøyskolen samme sted.

Ved Universitet i Bergen har han som stipendiat avlagt mastergrad i fransk og gjennomført sitt ph.d.-studium ved Instititutt for fremmedspråk, der han også har undervist som timelærer. Han har dessuten flere års praksis som fransklærer ved videregående skoler i Kamerun.