Nye doktorgrader

Raskere beregninger med grove estimater

Erik Eikeland disputerer 02.11.18 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Two-Level Additive Schwarz Methods with Adaptive Coarse Spaces on Elliptic Multiscale Problems".

Avhandlingen presenterer beregningsalgoritmer for matematiske ligninger som beskriver bølgefenomener eller dissipasjonsfenomener i stabil likevekt. Disse fenomenene er i seg selv velkjente og godt forstått, men når fenomenene opptrer i et inhomogent medium hvor de spesifikke egenskapene til mediet har store lokale variasjoner med stor innvirkning på hvordan fenomenet opptrer, så har ligningene vist seg å være utfordrende for eksisterende algoritmer.

I avhandlingen blir det presentert en utvidelse av eksisterende algoritmer. I denne utvidelsen har en funnet at en, ved å løse et sett med lokale problemer, kan lage et grovt estimat av løsningen som fanger de essensielle komponentene som beskriver konsekvensen av de lokale mediespesifikke variasjonene.

Det er vist både teoretisk og ved numeriske tester at en med denne utvidede algoritmen kan studere problemstillinger med et mye bredere spekter av lokale mediespesifikke variasjoner enn det en kan klare med tradisjonelle algoritmer.

Deler av resultatene vil bli publisert i den vitenskapelige journalen Numerische Mathematik.

Personalia

Erik Eikeland er født og oppvokst i Bergen. Han fullførte en mastergrad i anvendt matematikk ved Universitetet i Bergen i 2010 og er nå ansatt som Høgskolelektor ved Høgskolen på Vestlandet.