Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Livets hemmeligheter dypt i Jordens indre

Rui Zhao disputerer 22.11.2018 for ph.d -graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen Microbial Nitrogen Cycling in the Marine Deep Biosphere.

Et stort mangfold av encellede mikroorganismer lever i sedimentavleiringer på havbunnen. Her kan man overraskende nok finne disse organismer mange kilometer nede i mudderet og langt ned i den underliggende oseanskorpa.

Utover deres tilstedeværelse ved vi svært lite om dem. For eksempel er det knytter det seg mange ubesvarte spørsmål deres identitet, deres opphav og ikke minst hvilke energikilder de bruker for at holde seg i live.

I dette prosjekt analyserer kandidaten forskjellige sedimentprøver fra Atlanterhavet hentet opp fra havbunnen, inntil 3000 meter under havoverflaten. Her nede er tilgangen på energi ekstremt lav og mikroorganismer lever under ekstremt vanskelige forhold.

Kandidaten har spesialisert seg i hvordan disse mikroorganismene omsetter og lever av nitrogenforbindelser. Hans studier viser at det på tross av minimale energiressurser er nok til at holde en stor mikrobiell populasjon i live over millioner av år. Dessuten tilhører de fleste av disse mikroorganismer arter vi ikke har kjennskap til fra laboratorieforsøk, og det er mye tilknyttet deres fysiologi som vi ennå ikke forstår.

Personalia

Rui Zhao blev født i Xiantao, Kina den 17. november, 1987. Han fikk sin mastergrad i geomikrobiologi fra det Kinesiske Universitet i Geologi. Deretter flyttet han til Bergen og ble tatt opp som Ph.d.-kandidat ved Universitetet i Bergen på institutt for Biologi. Hans Ph.D.-prosjekt har hovedsakelig fokusert på å belyse forekomsten, diversiteten og samfunnsstrukturen av mikroorganismer som er involverte i nitrogen-syklusen i den dype marine biosfæren.