Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Døgnrytme i fosterets puls og hjertevariabilitet

Julie Sletten disputerer fredag 23. november 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”Circadian rhythms of the fetal heart rate and heart rate variation in low-risk and pre-gestational diabetic pregnancies. Studies on long-term antenatal cardiotocographic recordings”.

Med dagens teknologi kan man overvåke fosteret sammenhengende over lengre perioder. Det forutsetter kunnskap om fosterets døgnrytme, og hvordan denne påvirkes av forhold hos foster og mor. Sletten har studert døgnrytme i fosterets puls og hjertevariabilitet (variasjon i tid mellom hvert hjerteslag). Registreringer ble foretatt med et bærbart apparat, som lot den gravide være i vanlig aktivitet utenfor sykehuset.

Friske kvinner ble undersøkt fire ganger i andre halvdel av svangerskapet. Man fant at fosterpulsen var lavest på natten og høyest på ettermiddagen, og døgnvariasjonen ble større utover i svangerskapet. Den høyeste hjertevariabiliteten ble målt på ettermiddag hos de yngste fostrene, og flyttet seg mot kvelden ved økende svangerskapsalder. I siste del av svangerskapet var det økt variasjon i døgnrytme blant guttefostre, ved økt fysisk aktivitet hos mor og i sommerhalvåret.

Også kvinner som hadde diabetes fra før svangerskapet startet, ble undersøkt. Sammenlignet med friske kvinner viste fostre der mor hadde diabetes økt variasjon i døgnrytme i siste del av svangerskapet. Økt langtidsblodsukker og lavere morgenkortisol hos mor ga ytterligere variasjon i diabetesgruppen.

I tillegg fant studien en sammenheng mellom mors og fosterets puls, og at kynnere ga en forbigående økning i fosterets puls.

Studien har gitt økt kunnskap om utvikling av døgnrytme hos fosteret, som viser seg som en grunnleggende del av fosterets normale fysiologi. Døgnrytmen kan påvirkes av forhold hos foster og mor. Funnene er av betydning når man i fremtiden bruker langtidsregistreringer av fosteret i overvåking av risikosvangerskap.

Personalia

Julie Sletten (f. 1988) er utdannet lege fra Universitetet i Bergen, 2015. Doktorgradsarbeidet er en fortsettelse av hennes forskerlinjeprosjekt, finansiert av Universitetet i Bergen. Studien utgår fra Klinisk Institutt 2, Universitetet i Bergen og Seksjon for fostermedisin og ultralyd, Kvinneklinikken, Haukeland Universitetssykehus.

Hovedveileder har vært Jørg Kessler, og biveiledere professor emeritus Torvid Kiserud og førsteamanuensis Susanne Albrechtsen.