Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Samtidens afrikansk litteratur i franskfaget

Vanessa Etondi disputerer onsdag 6. november for PhD-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen Représentations de la femme africana dans «le cycle de l’ombre et la lumière» de Léonora Miano.

Etondis PhD-prosjekt bygger på moderne afrikansk frankofonlitteratur, og er en monografi som studerer bildet av svarte kvinner i en syklus av romaner av den franko-kamerunske forfatter Léonora Miano fra et interseksjonelt perspektiv.

Tilnærmingen er tverrfaglig, i kryssningen av litteratur, kvinnestudier, sosiologi og antropologi. Prosjektet består i en studie av kvinnelige karakterer som lener seg på Clenora Hudson-Weems Africana Womanism og til en viss grad Simone de Beauvoirs feminisme. Det antyder på slutten at "eksistensialistisk womanisme" gjør det mulig å forkynne den svarte kvinnes universalitetet så vel som heterogenitetet innen africana-gruppen i Léonora Mianos syklus, mens hun santidig tar til orde for afrikaniseringen av hvert kontekstuelt paradigme utvikling, spesielt myndiggjøring av kvinner.»

Personalia

Vanessa Etondi (f. 1992) kommer opprinnelig fra Kamerun. Hun kom til Norge gjennom NORCAM-prosjekt. Hun ble stipendiat i fransk litteratur ved Universitetet i Bergen i 2016.