Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Samlivet mellom klovnefisken og sjøanemoner

Nguyen Thi Hai Thanh disputerer 21.02.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Adaptation of anemonefish to their host anemones: From Genetics to Physiology"

Klovnefisk og sjøanemoner i korallrev er et ikonisk eksempel på organismer som er gjensidig avhengig av hverandre. Gjensidigheten mellom fisken og sjøanemonene kan studeres både når det gjelder permanent og midlertidig tilpasning til hverandre. Denne oppgaven undersøker utviklingen(evolusjon) i gjensidighetsforholdet mellom fisk og anemone og hvordan fisken tilpasser seg å leve med anemoner.

Målsettingen med avhandlingen er å gi svar på:

(1) Hvorvidt et gjensidig forhold fører til at klovnefisken og sjøanemonen tilpasser seg gjennom gjensidig evolusjon.

(2) Hvorvidt unge klovnefisk er i stand til å akklimatisere seg for å leve med anemonearter som har flere verter, som fiskene normalt ikke lever i sammen med, og hvilke konsekvenser det kan ha med tanke på vekst og aktivitet.

(3) Hvorvidt biokjemiske endringer i hudslimet til klovnefisken bidrar til fiskens tilpasning til sjøanemonen.

Noen typer klovnefisk er spesialister og lever med bare en type anemone, andre arter kan leve med mange forskjellige typer anemoner. Avhandlingen beskriver hvordan fisk lærer å gjenkjenne og leve med anemonen sin, og hvordan deres oppførsel og fysiologi endres når de må lære å tilpasse seg en ny verv. Studier av denne prosessen og dette forholdet kan hjelpe oss å forutsi hvordan korallrevsamfunnet reagerer på fremtidige klimaendringer.

Personalia:

Nguyen Thi Hai Thanh ble født i Vietnam i 1984 og har en mastergrad (2009) i biologi fra Vietnam National University.I 2015 ble hun tildelt stipend (NORHED) for å fullføre en doktorgrad ved UiB. Arbeidet med dr. graden ble utført ved Nha Trang University, Vietnam og UiB under veiledning av professor Audrey Geffen, UiB, dr. Dang Thuy Binh og associate professor Nghiaa Dang Nghia, University of Nha Trang, Vietnam og dr. Ha Le Thi Loc, Institute of Oceanography, Vietnam.