Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Celler forteller: person-tilpasset behandling for pasienter med leddgikt

Lucius Bader disputerer 16.9.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Exploration of Cellular Signaling Patterns for the Stratification of Patients with Rheumatoid Arthritis".

Selv om leddgikt er én diagnose, har den mange forskjellige ansikter og det finnes mange ulike medikamenter med ulike virkemekanismer mot sykdommen. Per i dag mangler vi gode markører for å avgjøre, hvilken behandling som passer best til den individuelle pasient. Da all medikamentell behandling er rettet mot mekanismer i pasientens immunforsvar, er det nettopp den enkeltes immunforsvar som kan fortelle oss, hvilken behandling som passer best.

Avhandlingen tar først for seg noen kjente og etablerte markører og målemetoder for å følge pasienter under allerede pågående behandling med en bestemt medikamentgruppe, de såkalte TNF-hemmere. Det vises hvor forskjellig ulike målemetoder måler og at interpretasjonen av resultater kan være vanskelig («Assays for Infliximab Drug Levels and Antibodies: A Matter of Scales and Categories», Scandinavian Journal of Immunology, 2017). Det er så tatt i bruk en forholdsvis ny metode, massecytometri, for å kartlegge immunceller og signaleringsveier ved bruk av mange ulike markører. For å sette sammen gode og fungerende paneler av slike markører, er det utarbeidet og publisert en strukturert metode («Titrating Complex Mass Cytometry Panels», Cytometry Part A, 2019). En har så undersøkt immunceller og signaleringsveier av 20 ubehandlede leddgiktspasienter og 20 friske personer og identifisert markører, som skiller pasienter fra friske («Candidate Markers for Stratification and Classification in Rheumatoid Arthritis», Frontiers in Immunology, 2019). Slike markører kan i fremtiden hjelpe til å klassifisere pasienter mer nøyaktig og til å avgjøre, hvilken behandling som passer best til den individuelle pasient.

Personalia

Lucius Bader ble cand. med. i 2003 etter studier ved Justus-Liebig-Universität Giessen og Ludwig-Maximillians-Universität München. Han flyttet til Tromsø i 2005 og ble spesialist i revmatologi i 2010. Siden 2012 har han vært overlege ved Revmatologisk avdeling, Haukeland Universitetssykehus. Doktorgradsprosjektet ble gjennomført ved hjelp av midler fra Helse Vest og veiledet av Forsker Sonia Gavasso, nevrolog Christian Vedeler og revmatolog Clara Gram Gjesdal.