Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Verdi av VHI og akustiske analyser ved larynks-undersøkelser

Tom Karlsen disputerer 23.9.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "The value of the Voice Handicap Index-questionnaire and acoustic analyses to the laryngological examination.".

Stemmelaterte sykdommer kan påvirke dagliglivet til det enkelte individ. Å kvantifisere omfanget av stemmesykdom, samt å evaluere behandling for disse er utfordrende. European Laryngological Society (ELS) har foreslått en basisprotokoll for vurdering av stemmerelatert sykdom inn mot behandling av stemmesykdommer, samt for å vurdere virkningen av stemmesykdom på pasientens helse. ELS foreslår å inkludere både pasientens egenvurdering og fysiske studier av stemmen. Voice Handicap Index (VHI), er et instrument for selvrapportering av stemmevansker, og som internasjonalt er mye brukt. Fire studier, som totalt inkluderte 2735 individer, er utført.

VHI skilte mellom stemmesyke og friske, og mellom ulike stemmesykdommer. Videre studerte vi viktigheten av å inkludere generelle helserelaterte livskvalitetsmål, samt å studere akustisk analyse av stemme opp mot VHI i kliniske situasjoner. VHI ble oversatt til norsk fra engelsk. VHI diskriminerte mellom friske og pasienter med stemmesykdom. VHI-spørreskjemaet var velfungerende også når det ble studert blant pasienter med forskjellig stemmerelatert sykdom. På gruppernivå hadde VHI-30 (N) muligheten til å skille mellom stemmediagnoser. I den tredje studien rapporterte spesielt pasienter med skade av nervene som styrer stemmebånd, samt pasienter med strupekreft redusert helserelatert livskvalitet. VHI score var korrelert med livskvalitetsscore både generelt og med fokus på tale, samt korrelert med nivå av personlighetstrekket nevrotisisme. I den fjerde studien studerte vi bruk av objektiv stemmeanalyse. Slik analyse skilte mellom pasienter og kontroller, med unntak for dysfunksjonell-gruppen. VHI-skåre var særlig korrelert med objektiv stemmeanalyse blant pasienter med kreft og degenerative/inflammatoriske sykdommer. En grundig undersøkelse av pasienter med stemmerelatert sykdom, som foreslått av ELS, kan gi viktig informasjon om sykdommen. Disse analysene kan danne grunnlag når behandlingsresultater skal evalueres.

Personalia

Tom Karlsen (f. 1967 i Honningsvåg, Nordkapp kommune, Finnmark) er utdannet logoped ved Høyskolen i Bergen, master i logopedi ved UiB. Han ha arbeidet i 13 år i stemmeteamet ved Statped vest, 10 år bistilling ved ØNH-avdelingen HUS, og er nå ansatt i egen klinikk; Stemmelogopedi AS, samt bistilling ved Barne- og ungdomsklinikken. Professor Hans Jørgen Aarstad har vært hovedveileder og professor John-Helge Heimdal biveileder. Avhandlingen utgår fra Klinisk institutt 1 ved Det medisinske fakultet.