Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Verdig trygghet i usikre tider

Laura Adwan disputerer 23.10.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Iraqis on the Move: Displaced Professionals, Protection/ 'Aman Space in Jordan and Memories of a Destroyed State".

Ph.d.-avhandlingen tar for seg tidligere statsansatte fra middelklassen i Baghdad som har migrert til Jordans hovedstad Amman etter den USA-ledede invasjonen av Irak. Laura Adwan har fulgt livene og historiene til leger, akademikere og statsansatte. Alle nektet å bli behandlet som ofre eller flyktninger som var avhengige av grunnleggende humanitær støtte. Isteden etterstrebet de å gjenskape ʾaman – verdig trygghet for seg selv og sine nærmeste.

Adwan viser kontrasten mellom dagens komplekse situasjon preget av rotløshet blant irakere i Amman, og minnene om en lykkelig og noen ganger vanskelig fortid, og andre erfaringer preget av seire og tap, velstand og fattigdom i Baghdad fra 1960-tallet til 2000-tallet. Ved å utforske forskjellige veivalg gjort av både velstående og fattige irakere i en historisk politisk økonomi, er studien en kritikk av humanitær bistand som forutsetter at mottakerne fremviser performativ svakhet.

Avhandlingen er et bidrag til Midtøstenstudier og antropologisk forskning på migrasjon, flyktninger og humanitarianisme.

Personalia

Laura Adwan er ansatt ved Department of Humanities ved Bethlehem University. Hun har en bachelorgrad i engelsk språk og litteratur fra Damascus University i Syria, og en mastergrad i sosiologi fra Birzeit University i Palestina. Hun har gjennomført doktorgradsarbeidet sitt ved Institutt for sosialantropologi ved Universitetet i Bergen, under veiledning av professor Leif Manger og professor Nefissa Naguib.