Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Søk etter sbottom kvarker med ATLAS

Nikolai Fomin disputerer 16.10.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Search for Pair Production of Bottom-Squarks in Final States with Hadronically Decaying Tau-leptons, b-jets and missing transverse momentum with the ATLAS Detector at the Large Hadron Collider".

ATLAS eksperiment er en av fire store detektorer på Large Hadron Collider (LHC) i CERN, den europeiske organisasjon for partikkelfysikk forskning. Detektoren observerer proton-proton kollisjoner med enestående luminositet og massesenterenergi på 13 TeV.

Avhandlingen beskriver utforskning av datasettet samlet av ATLAS experimentet i periode 2015-2018, såkalt Run 2. Datasettet tilsvarer integrert luminositet av 139 fb^-1. Målet er å søke etter teoretiske parproducert sbottom kvarker. Resultater er interpretert i “simplified model” rammeverk. Ingen overskudd over Standardmodellen prediksjoner er observert og sbottom kvarker med masser opp til 900 GeV/c^2 er eksludert med konfidensnivå på 95%. Modelluavhengig øvre grensen er også satt.

Avhandlingen beskriver design av analysen, teoretisk motivasjon og praktisk implementasjon. Resultatene er kombinert med tidligere studier i en eksklusjons kontur og dekker tidligere utilgjengelige deler av faserom.

Personalia

Nikolai Fomin fullførte bachelorgraden i fysikk ved Universitet i Bergen og mastergraden i partikkelfysikk ved Heidelberg University. Doktorgraden var grjennomført ved Universitet i Bergen.