Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Evolusjon av utvikling - innsikt fra små marine marker

Viviana Cetrangolo disputerer 2.10.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Comparative analysis of acoel embryonic development".

For at et embryo skal kunne forme en ny organisme må cellene dele seg og tildeles framtidige «skjebner», der de gir opphav til alle organer og vev i dyret. Både mønsteret cellene deler seg etter og måten cellene blir tildelt til sine skjebner varierer mellom dyregrupper. Det kan se ut til at det er en sammenheng mellom celledelingsmønsteret og celle-spesifikasjonen. Dersom man forstyrrer den naturlige utviklingen, f.eks. ved å fjerne en celle, klarer noen embryoer å kompensere for tapet og forme en komplett organisme. Embryoer fra andre dyregrupper klarer det derimot ikke og organismen vil dø eller mangle organer som skulle blitt formet av denne cellen og dens etterkommere. Hva er sammenhengen mellom celledelingsmønsteret og cellenes framtidige skjebne? Og hvordan har denne sammenhengen endret seg over tid? For å kunne svare på dette og øke vår forståelse av evolusjonen av embryonal utvikling, er det viktig å inkludere dyregrupper som ikke studert i detalj enda. Acoeler er små akvatiske marker med forholdvis enkel morfologi. Molekylære analyser viser at acoelene er i en søstergruppe til resten av Bilateria. Acoelene sine embryo har et stereotypisk delingsmønster, der skjebnen til cellene blir fastsatt tidlig. Til tross for dette klarer acolene å kompensere for tap av embryonale celler tidlig i utviklingsforløpet. Disse egenskapene, samt deres fylogenetiske posisjon gjør dem til perfekte kandidater for evolusjonære og embryonale studier. I denne avhandlingen er den embryonale utviklingen hos to arter acoeler sammenlignet og analysert. Felles for begge er mangelfull kunnskap om deres embryonale utvikling. Avhandlingen viser at cellene spesifiseres på lignende vis i embryo fra begge arter, og at potensialet de har for å kompensere for forstyrrelser er begrenset til et gitt tidsrom i utviklingen. Kunnskapen fra disse studiene kan bidra til å øke vår forståelse av hvordan evolusjon av utviklingsprosessen har bidratt til å danne diversiteten vi ser i dyreriket i dag.

Personalia

Viviana Cetrangolo har en mastergrad fra Universitetet i Napoli i Italia, der hun var tilknyttet det marine instituttet «Anton Dohrn» . I forskningsgruppen til Dr. Branno og Dr. Locascio studerte hun rollen til regulatoriske genom sekvenser i den embryonale utviklingen til sekkedyret Ciona intestinalis. I 2016 flyttet hun til Bergen, hvor hun startet på doktorgradsarbeidet ved Sars Internasjonale senter for marin molekylærbiologi, under veiledning av professor Andreas Hejnol.