Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Hjelper antipsykotisk medisin mot depresjon ved psykose?

Eirik Kjelby disputerer 16.10.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Depressive symptoms in psychotic disorders".

Ved psykoselidelser som schizofreni forekommer også depresjon ofte. Kombinasjonen fører ofte til forverret livskvalitet og prognose. Vi vet mye om virksom behandling av depresjon, men det er mer uvisst hvilken behandling som virker mot depresjon ved psykose. Antipsykotisk medisin kan ha effekt. I doktorgradsarbeidet har jeg undersøkt om noen av de nyere antipsykotika er mer effektive mot depresjon enn andre ved psykose. I tillegg har jeg undersøkt hvordan depresjonen utvikler seg i løpet av psykosebehandlingen. Slik kunnskap kan bidra til å identifisere risiko tidlig og unngå forsinket behandling. I avhandlingen inngår tre artikler fra to studier: I studien «Bergen psykoseprosjekt» fant vi at symptomene på depresjon avtok hos alle som fikk antipsykotisk medisin, uavhengig av typen medisin. I artikkel to fra samme studie fant vi at depresjon utviklet seg ulikt: like mange opplevde rask effekt av medisineringen som manglende effekt. Tillegg av antidepressiv medisin hjalp ikke nødvendigvis. I studien «BeSt InTro» sammenliknet vi effektene av tre antipsykotika der to ikke var undersøkt i den første studien. Vi fant igjen reduksjon av depresjonssymptomer i alle medikamentgruppene, men små forskjeller mellom preparatene. Resultatene tyder på at god psykosebehandling er tilstrekkelig for å redusere depresjonssymptomene hos mange av de mest deprimerte. I tillegg viser studien at en del pasienter med psykose opplever langvarig depresjon til tross for mye medikamentell behandling. Derfor er det viktig at behandlere er årvåkne for å oppdage og hjelpe dem det gjelder. Mer forskning er nødvendig for å finne ut hvilke andre behandlingstiltak som kan hjelpe dem som fortsatt er deprimerte.

Personalia

Eirik Kjelby (f.1978) er utdannet lege ved Universitetet i Bergen. Han er spesialist i psykiatri og jobber som overlege ved Avdeling for alderspsykiatri ved Haukeland universitetssykehus. Doktorgradsarbeidet utgår fra Klinisk institutt 1 ved Universitetet I Bergen og studiene er gjennomførte av Bergen Psychosis Research Group (BPRG) ved Haukeland universitetssjukehus. Hovedveileder har vært professor Erik Johnsen, med professor Ole Bernt Fasmer og professor Jan Øystein Berle som medveiledere.