Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Ny kunnskap om Sjögrens syndrom

Irene Sarkar disputerer 6.11.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Towards stratification of patients with Sjögren’s syndrome ".

Sjögrens syndrom (SS) er en kronisk autoimmun revmatisk sykdom som er preget av tørrhet av slimhinner, særlig i munn og øye, som resultat av betennelse i spytt- og tårekjertlene. I tillegg kan pasienter ha en rekke systemiske plager, inkludert alvorlig tretthet og smerte. Det er hovedsakelig kvinner som rammes av Sjögrens syndrom. Det er svært varierende fra person til person hva slags symptomer og plager en utvikler. Det finnes noen behandlingsalternativer mot symptomene, men ingen behandling som kurerer Sjögrens syndrom. Et av problemene er at det fortsatt er ikke kjent hvordan sykdommen oppstår. For å komme nærmere dette undersøkte Sarkar blodceller fra pasienter for å identifisere potensielle markører som kan brukes for å dele pasientene inn i undergrupper for å finne bedre behandlingsmuligheter.
I første artikkelen fant vi at aktiveringsmarkører varierte betydelig mellom pasienter med Sjögrens syndrom og friske individer, og mellom pasientundergrupper. Flere cytokiner ble betydelig oppregulert hos pasientene og korrelerte med autoantistoffstatus og andre kliniske parametere. I artikkel II observerte vi betydelige forskjeller i cellefrekvenser blant pasientundergrupper og friske kontroller, sammen med økt aktiveringsstatus hos mange celletyper, spesielt hos pasienter med autoantistoffer. I tredje artikkelen analyserte Sarkar uttrykk av proteiner, såkalte TAM-reseptorer, som har en viktig funksjon i opprydding av døde celler i kroppen. Hun fant at noen immunceller fra pasienter med Sjögrens syndrom uttrykte lavere mengder av TAM-reseptorene som kan tyde på at oppryddningen av døde celler ikke fungerer som det skal i pasientene. Videre forskning kan kaste lys over nye mål for terapi. Optimaliserte terapeutiske strategier kan i stor grad endre sykdomsutfallet og livskvaliteten for disse pasientene.

Personalia

Irene Sarkar gjennomførte forskningen ved Broegelmanns Forskningslaboratorium, Klinisk institutt 2, Universitetet i Bergen, fra 2017 til 2020, med Silke Appel som hovedveileder og Roland Jonsson som medveileder. Kontaktinformasjon: e-post: irene.sarkar@uib.no; T.s. 48407597