Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Genetisk variant gir økt risiko for å utvikle fedme

Christine Haugen disputerer 11.11.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Molecular determinants of obesity and glucose tolerance".

Vi har ulike typer fettceller i kroppen. Hvite fettceller lagrer energi mens brune fettceller forbruker energi ved å produsere varme. Bruning av fettvev, dvs. økt andel av brune fettceller, minsker risikoen for fedme og type 2 diabetes. Mange gener gir økt risiko for utvikling av fedme og type 2 diabetes, og vi har lenge visst at et stort område av genet FTO er koblet til økt risiko for å utvikle fedme. Årsaken til at FTO genet er knyttet til fedme har imidlertid ikke vært kjent.

Christine Haugen har i sin doktorgradsavhandling beskrevet hvordan en genetisk variant i FTO fungerer som en molekylær «bryter» som skrur på enten lagring eller forbrenning av energi i fettvevet. Når bryteren er skrudd på lagring av energi øker uttrykket av to gener, IRX3 og IRX5, som ligger like ved FTO. Dette påvirker fettvevet ved at det blir økt akkumulering av fett i cellene, og mindre bruning. Rundt 44 % av den Europeiske befolkningen har denne «innstillingen», mens resten har bryteren på fettforbrenning. Disse har økt forbrenning av energi i fettvevet fordi de har en økt andel av brune fettceller. De har derfor også mindre risiko for å utvikle fedme og type 2 diabetes.

I doktorarbeidet ble også et annet protein, decorin, studert. Mus som manglet genet for decorin hadde redusert toleranse for sukker, og hos mennesker med fedme som gjennomgikk vektreduksjon økte mengden decorin i fettvev. Dette tyder på at decorin har en positiv effekt og at nivået av proteinet er assosiert med risiko for utvikling av type 2 diabetes.

Personalia

Christine Haugen (f. 1985) har en mastergrad i bioteknologi fra Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet (2010) med genetikk som spesialitet. Doktorgradsarbeidet er utført ved Hormonlaboratoriet, Klinisk Institutt 2, Universitetet i Bergen med Professor Gunnar Mellgren som hovedveileder, og professor Jørn V. Sagen, dr. Simon N. Dankel og dr. Oddrun Gudbrandsen som medveiledere.