Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Norges eldste urnegraver - nytt om bronsealderens graver

Henriette Maria Hop Wendelbo disputerer 27.11.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Keramikk fra norske bronsealdergraver".

Wendelbo har i sin avhandling systematisert og datert funn av gravkeramikk fra bronsealderen i Norge, fra 1700-500 f.Kr. Dette er et materiale som aldri tidligere har blitt behandlet i sin helhet. Det analyserte materialet består hovedsakelig av urner som beholdere for kremerte bein, men også hele og ufullstendige leirkar som var lagt ned som gravgods både i kremasjonsgraver og i inhumasjonsgraver. Funnene skriver seg fra fire hovedområder: Nord-Vestlandet/Nordland, Sunnhordland/Karmøy, Sør-Vestlandet og Østlandet. Keramikken har vært lokalt produsert, men innenfor en tradisjon som særlig peker mot Sør-Skandinavisk bronsealder.

Sentralt i avhandlingen er spørsmålet om når urnegravskikken ble etablert i Norge. Selv om det finnes enkelteksempler på urnegraver i Norge fra tiden rundt 1500 f.Kr, fremstår den som implementert først rundt 1100 f.Kr, samtidig med at kremasjon blir enerådende gravskikk og urner blir vanlig i store deler av Europa. Urnene fra denne tidlige fasen i Norge følger samme generelle utvikling som samtidig keramikk i Sør-Skandinavia og deler av Sentral-Europa. Senere viser utvalget av urner større variasjon og individualitet, tilsynelatende mindre bundet av konvensjoner. Mot slutten av bronsealderen og frem mot overgangen til jernalder blir utvalget av karformer og utsmykninger snevret inn og standardisert i takt med at gravskikken blir enklere.

Kort oppsummert viser avhandlingen at keramikk fra bronsealderen i Norge synes å følge de samme generelle utviklingstrekkene som er kjent fra Sør-Skandinavia, noe som tyder på ulike grader av kontakt og innflytelse. Det påvises også at keramikk hadde ulike roller i gravene i ulike deler av bronsealderen, og i de ulike områdene av Norge. Studien bidrar til et bredere og fornyet perspektiv på bronsealderens graver ved å anerkjenne keramikk som en meningsfull kilde til kunnskap om forbindelsen mellom mennesker og gjenstander i graver.

Personalia

Henriette Maria Hop Wendelbo (f. 1984) tok mastergrad i arkeologi ved Universitetet i Bergen. Hun har erfaring fra arkeologisk forskning, undervisning og forvaltning og er spesialisert på nordisk bronsealder. Wendelbo er fast ansatt som rådgiver/feltarkeolog ved Seksjon for kulturarv i Vestland fylkeskommune. Avhandlingen er veiledet av professor Nils Anfinset (Universitetsmuseet i Bergen) og antikvarie/fil. dr. Thomas Eriksson (Statens Historiska Museer, Stockholm).