Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Utvikling og nye kroppsformer – innsikt fra marine ormer

Ludwik Gąsiorowski disputerer 20.11.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "The developmental basis for the evolution of new morphologies in Spiralia".

I dyregruppen Spiralia finner vi velkjente invertebrater som flatormer, annelider (leddormer) og mollusker (bløtdyr som snegler, skjell, blekksprut og deres slektninger). Men Spiralia er en stor og divers gruppe som også inkluderer mange andre mindre kjente dyrefamilier, flere av disse er lite studert til tross for at de har særegne kroppsplan og spesialiserte morfologiske trekk. Mange Spiralier er kjennetegnet ved at de har en indirekte utvikling med et larvestadium før den voksne organismen utvikler seg. Den forbløffende store diversiteten i kroppsplan både som larve og voksen gjør Spiralia til en god «kladistisk modell» for å studere evolusjon og opphav av nye kroppsformer. Evolusjon av nye morfologiske særtrekk og strukturer skjer gjennom modifisering av utviklingsmekanismer og stier, derfor er det viktig å studere den embryonale utviklingen for å forstå hvordan nye kroppsformer kan oppstå. Ved å kombinere morfologiske studier med moderne molekylærbiologiske metoder på utviklingsstadier, samt sammenligne resultatene fra de ulike dyregrupper, kan man oppnå forståelse om hvordan nye strukturer kan ha oppstått. Denne innfallsvinkelen krever at man også studerer de merkverdige mindre studerte dyreartene, og ikke bare en håndfull modell-organismer. I denne avhandlingen er en rekke arter fra dyregruppen Spiralia studert for å bedre forstå hvordan enkelte nye kroppsplan og morfologiske strukturer kunne oppstå gjennom modifikasjoner i den embryonale utvikling. Nye resultater om utviklingsforløpet hos dyr som rotatorier (hjuldyr), brachiopoder (armføttinger), phoronider (hesteskoormer) og annelider (leddormer) har blitt opparbeidet ved hjelp av både morfologiske og molekylæbiologiske metoder. Ved å kombinere disse to angrepsmetodene i et fylogenetisk rammeverk har denne forskningen bidratt til å bedre forståelsen av den eksepsjonelle diversiteten av kroppsplan i dyregruppen Spiralia.

Personalia

Ludwik Gąsiorowski har en mastergrad i biologi (2016) fra Universitetet i København. Masteroppgaven ble utført under veiledning av Katrine Worsaee med fokus på evolusjonen av nervesystemet hos Gnathostomulida (kjeveormer), en gruppe av mikroskopiske marine ormer. I 2017 flyttet Ludwik til Norge der har startet doktorgradsarbeidet sitt i gruppen til Andreas Hejnol ved Universitet i Bergen.