Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Pasienter med kols har økt risiko for lungekreft

Ane Aamli Gagnat disputerer 8.12.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Chronic obstructive pulmonary disease and risk of lung cancer".

Tobakksrøyk er den viktigste årsaken til både kronisk obstruktiv lungesykdom (kols) og lungekreft. Kolspasienter har lettere for å få lungekreft enn friske personer som har røykt. Kols er en lungesykdom med flere ulike sykdomstrekk. Et av disse trekkene er emfysem, som betyr ødeleggelse av lungeblærene. Et annet er akutte forverringer ved kols, som vil si forverring av luftveissymptomer utover de normale svingningene i sykdommen. Overlapp med astma eller astmatiske trekk er et tredje sykdomstrekk. Det er behov for å vite mer om disse trekkene ved kols og risiko for lungekreft samt kreft utenfor lungene.

I avhandlingen utforsker Gagnat hvorvidt emfysem kan gi økt risiko for lungekreft og annen kreft. Hun undersøker også om astma påvirker akutte forverringer sin effekt på lungekreft hos kolspasienter. Det kan tenkes at de som har hatt astma har en annen variant av kols med en annen risiko for lungekreft.

Problemstillingene ble undersøkt ved hjelp av data fra GenKOLS-studien samlet inn på Haukeland Universitetssykehus og data fra Kreftregisteret. Gagnat konkluderer med at emfysem øker risikoen for både lungekreft og kreft utenfor lungene. Dette til tross for at det statistisk ble tatt hensyn til hvor mye studiedeltakerne hadde røykt. Videre har hun funnet at akutte forverringer hos kolspasienter som ikke har hatt astma gir økt risiko for lungekreft. Dette gjelder ikke kolspasienter som har hatt astma. Disse funnene bidrar til å klargjøre hvilke sykdomstrekk ved kols som representerer sammenhengen mellom kols og lungekreft. Både pasienter og leger bør tenke på om det kan foreligge lungekreft hos kolspasienter. Disse funnene bidrar også til å utvide kunnskapsgrunnlaget i debatten om lungekreftscreening.

Personalia

Ane Aamli Gagnat (f. 1991), fra Frekhaug, er utdannet lege ved universitetet i Bergen (UiB) (2018). Doktorgradsarbeidet startet gjennom forskerlinjen ved UiB og deretter som stipendiat ved Klinisk institutt 2, UiB. Per Bakke har vært hovedveileder og Rune Nielsen biveileder.