Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Beskrivelser av samiske noaidier: fra trollfolk til sjamaner

Konsta Ilari Kaikkonen disputerer 11.12.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Contextualising Descriptions of Noaidevuohta".

Konsta Kaikkonens kildekritiske doktoravhandling innen samisk religionshistorie går systematisk og kronologisk gjennom historiske tekster om samenes ritualspesialister. Kaikkonen viser hvordan teorien om sjamanisme ble en normalisert tolkningsramme for disse tekster i midten av 1800-tallet. Han ser på tilknyttede historiske diskurser og kontekster for å vise hvordan idéhistoriske, politiske og religiøse innflytelser har bidratt til å konstruere forståelser av samer og deres ritualspesialister, først som trollfolk og senere som sjamaner.

Avhandlingens hensikt er å demystifisere beskrivninger om noaidier ved å vise hvordan historiske tekster om samer er dypt påvirket av både tidligere tekster, historiske kontekster samt forfatternes posisjon og hensikter. Forfatterne var oftest utenforstående menn med teologisk utdanning og med varierende forståelse om samisk kultur og språk. Kaikkonen viser hvordan eksotiserende og nedsettende idéer om samer har påvirket nåtidens diskurs om sjamanisme og på hvordan maktforhold mellom samer og de nasjonale majoritetene i de nordiske landene er reflektert i historiske tekster.

Et av hovedresultatene er at begrepet «samisk sjamanisme» ble en del av akademisk diskurs blant språk- og mytologiforskere på midten av 1800-tallet da sammenlignende teorier så den som del av en fellesarktisk primitiv religionsform. Konstruksjonen av begrepet var basert på nordisk, vesteuropeisk og russisk forskningstradisjoner og tidligere tekster om samiske ritualspesialister. Forskerne var også påvirket av samtidens idéhistoriske og maktpolitiske bakgrunnsfaktorer som nasjonalromantikk og teorier om kulturenes utvikling.

Kaikkonens kildekritiske analyse vil være til nytte for fremtidig forskning om samisk religionshistorie ved å utfordre gamle tolkningsrammer og ved å utvikle nye forskningsperspektiver. I tillegg vil flere tekster og deres innhold for første gang bli tilgjengelig på engelsk for et internasjonalt publikum, sammen med kildekritiske kommentarer.

Personalia

Konsta Kaikkonen (f. 1987) tok bachelor- og mastergrad i religionsvitenskap i Helsingfors, hvor han også studerte filosofi, antropologi og urfolksstudier. I 2016 flyttet han til Bergen for å ta doktorgrad i religionsvitenskap under veiledning av professor Håkan Rydving. Kaikkonen er en spesialist innen samisk religionshistorie og tilknyttet faghistorie. Han har internasjonal erfaring i undervisning, publisering og organisering av konferanser. Han har også samarbeidet med flere museer.