Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Lymfe- og nyrefunksjon undersøkt med PET

Jianhua Han disputerer 3.12.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Assessment of lymphatic and kidney function by molecular imaging using Positron Emission Tomography (PET)".

Regulering av mengde væske og balanse mellom vann og salt i kroppen er avgjørende for å opprettholde god helse. Nyrene og lymfesystemet er viktige organer som regulerer vann-saltbalansen. Ikke-invasiv og repeterbar måling av nyre- og lymfefunksjon er viktig for å stille diagnose ved sykdommer som er forbundet med nyre- og lymfesystemet, slik som hjerte- og karsykdommer.

Positronemisjonstomografi (PET) er en funksjonell bildebehandlingsteknikk for å visualisere og måle endringer i fysiologiske aktivitet. Forskjellige radioaktive sporstoffer brukes til ulike avbildningsformål, avhengig av hvilken prosess i kroppen en ønsker å undersøke. Jianhua Hans avhandling beskriver nye metoder for å evaluere lymfe- og nyrefunksjon ved hjelp av PET.

Avhandlingen viser at radioaktivt merket albumin (et protein i plasma) kan brukes til å måle lymfefunksjon. Albumin injisert i hud og muskel kan bare fjernes fra injeksjonsområdet med lymfestrøm. Ved hjelp av PET kunne en måle radioaktiviteten i injeksjonsområdet over tid og dermed bestemme lymfestrømmen direkte. Avhandlingen viste også at en kunne måle nyrefunksjon, benevnt som glomerulær filtrasjonshastighet (GFR), som er den viktigste indikatoren for nyrefunksjon. Dette ble gjort ved å bestemme opptaket i nyren av små proteiner merket med radioaktivitet ved bruk av PET.

Det ble også vist at det var mulig å måle GFR i en enkelt nyre og lokalt i nyrene med denne metoden, til forskjell fra den metoden som er mest brukt klinisk som bare kan vurdere GFR for begge nyrene. GFR-måling i en enkelt nyre er viktig i forbindelse med nyredonasjon og hos pasienter med ensidige nyresykdommer, som urinveisobstruksjon, misdannelse i urinveiene eller nyrearterieforsnevring. Lokal GFR-måling kan være en parameter som kan bli brukt i en tidlig fase av utredningen av nyresykdommer.

Personalia

Jianhua Han (f. 1977) vokste opp i Liaoning, Kina. Hun fullførte sin mastergrad i molekylær medisin ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i 2005. I 2017 startet hun som stipendiat ved Institutt for biomedisin i forskningsgruppen for Hjerte- og sirkulasjonsforskning. Doktoravhandlingen ble utført under veiledning av professorene Helge Wiig og Olav Tenstad, 1. amanuensis Tine Veronica Karlson og postdoc. Anne-Maj Samuelsson.