Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Høyfjellet i Sør Norge – der øst møtte vest i yngre steinalder

Dag Erik Færø Olsen disputerer 18.12.2020 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Jakt og fangst på Hardangervidda og Nordfjella 4000–1500 f.Kr.".

Olsen har i sin avhandling systematisert et stort funnmateriale fra boplasser på Hardangervidda og Nordfjella fra perioden 4000–1500 f.Kr. Formålet har vært å se på bruken av fjellområdene i yngre steinalder hvor man drev med varierende grad av jordbruk i lavereliggende strøk. Fjellet har vært besøkt for jakt og fangst siden begynnelsen av eldre steinalder og frem til i dag, og har hele tiden vært et sted hvor grupper fra sentrale deler av Vest- og Østlandet møttes. Ved å sammenstille et større arkeologisk materiale med nyere demografiske studier og klimamodeller, har Olsen utforsket jaktens og fangstens betydning og hvordan kulturutveksling på fjellet kan ha påvirket samfunnsutviklingen ellers.

Sentralt i avhandlingen er spørsmålet om aktiviteten på fjellet ble endret ved overgangen til jordbruks- og gårdssamfunn etter 2350 f.Kr. (senneolitikum). Ved blant annet å bruke kartbaserte analyser (GIS) har Olsen kunnet sammenstille funn og boplasser i tid og rom for å diskutere bosetningsmønstre og endringsprosesser. Analysene viser en endring i landskapsbruk hvor boplassene blant annet konsentreres i spesifikke områder sammenlignet med både tidligere og senere aktivitet. Dette knyttes til de store samfunnsendringene som fant sted mot slutten av yngre steinalder med en befolkningsnedgang innledningsvis i senneolitikum samtidig som nye kulturelle, teknologiske og økonomiske impulser ble innført. Dette er tolket å ha ført til mindre fokus på fjellområdene som ressurs i denne brytningstiden, før aktiviteten igjen steg frem mot bronsealderen hvor etableringen av gårdssamfunn var viktig.

Personalia

Dag Erik Færø Olsen (f. 1977) tok mastergrad i arkeologi ved Universitetet i Bergen. Han har erfaring fra arkeologiske forvaltningsundersøkelser og undervisning, og har spesialisert innenfor yngre steinalder. Olsen arbeider for tiden ved Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo, som arkeolog/magasinforvalter. Avhandlingen er veiledet av professor Lars Forsberg (AHKR, Universitetet i Bergen) og professor Christopher Prescott (Det norske institutt i Roma).