Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Kan du gjette hva neste lyd blir?

Barbara Tsogli disputerer 20.12.2021 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "When predictions about the "what", "where" and "when" interact with statistical learning, from a behavioural and neural perspective."

Har du noen gang tenkt på hvordan vi mennesker klarer å overleve i en virkelighet i rask endring? Det ser ut til at naturen har gitt oss en passende mekanisme for å oppdage mønstre, og deretter danne forventninger og prediksjoner. Noen ganger skjer det avvik fra standardregelen og det ville vært interessant å finne ut hvordan hjernen vår takler disse uregelmessighetene. Denne avhandlingen har som mål å belyse denne typen hjerneprosesser.

I første studie utsatte vi deltakerne for en lydsekvens som fulgte en bestemt rekkefølge. Vårt første eksperiment var en EEG (elektroencefalografi). Vi fant ut at når en uregelmessighet oppstod, fikk deltakernes hjerne en respons som sa: "Dette stemmer ikke med det jeg forventet!". I tillegg ønsket vi å se om endring av lydplasseringen vil gjøre noen forskjell, og det gjorde faktisk det. Vi konkluderte med at endring av den forventede plasseringen av lyden distraherte hjernen, og hver gang det oppsto en uregelmessighet fra et uventet sted, var responsen: "Jeg tror ikke denne lyden var det jeg forventet."

I vårt andre EEG-eksperiment endret vi en parameter til, tidspunktet for lydene. Lyder var ikke isokrone lenger. Som du kanskje også forventet utgjorde det en mye større forskjell enn lydplasseringen. Hver gang en uregelmessighet oppstod sa hjernen nå: "Alt høres likt ut for meg...". Dette er en veldig upresis respons. Konklusjonen vår fra begge eksperimentene var at hjernen behandler lyder i sin helhet.

I vår fMRI (functional Magnetic Resonance Imaging) studie ønsket vi å finne hvilke hjerneområder som aktiveres når en uregelmessighet oppstår. Vi fant aktivering i områdene som behandler lyder, men det interessante funnet var aktivitet i områder som er engasjert når enkle strukturer som oppstår i språk behandles.

Samlet sett viser funnene at prediksjon ligger i hjertet av læring i den forstand at når det er vanskelig å forutsi, blir det vanskelig å lære.

Personalia

Barbara Tsogli (1976) er fra Athen, Hellas. Hun har studert elektronikkteknikk med musikkteknologisystemer ved York University. Hun har en mastergrad i informasjonssystemer fra Heriot-Watt University i Edinburgh og en annen mastergrad i kognitiv vitenskap fra University of Athens. Doktorgraden ble utført ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi (IBMP), Det psykologiske fakultetet ved Universitetet i Bergen. Veiledere var professor Stefan Koelsch, førsteamanuensis  Sebastian Jentschke og postdoktor Stavros Skouras.