Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Semi-automatisering i videoredigering. Kan vi gjøre det like enkelt som å redigere tekst?

Than Htut Soe disputerer 31.10.2022 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Semi-Automation in Video Editing".

Hvordan kan vi bruke AI, med andre ord Machine Learning, for å gjøre videoredigering «like enkelt som å redigere tekst»? Denne avhandlingen, med tittelen "Semi-automatisering i videoredigering", utforsker hvordan AI kan brukes til å støtte videoredigering fra praktisk og menneskelig-AI-interaksjonsperspektiv. Avhandlingen identifiserte og kartla forskningsområdet for intelligente videoredigeringsverktøy, ved å bruke AI for å støtte videoredigering. Arbeidet forbinder det bredere området av menneskelig-AI-interaksjon og oppgavens domene innen videoredigering.

To ulike empiriske forsøksresultater er også inkludert. Det mest interessante fra det første eksperimentet med semi-automatisert teksting er at automatisering kan få samme oppgave til å virke vanskeligere og mer overveldende for brukerne, sammenlignet med å gjøre det uten automatisering. Det andre eksperimentet presenterer en gjennomførbar tilnærming til å bruke flere AI-modeller for å støtte beskjærings- og panoreringsoppgaven.

Hovedspørsmålene som er besvart er:

Hva er starten på kunsten med å bruke AI for å støtte videoredigering? Hva er behovene og forventningene til videofagfolk fra AI? Hva er innvirkningen på effektiviteten og nøyaktigheten til undertekster når AI brukes til å støtte underteksting? Hva er endringene i brukeropplevelsen forårsaket av AI-assistert teksting? Hvordan kan flere AI-metoder brukes for å støtte beskjærings- og panoreringsoppgaver? Avhandlingen utforsket utfordringene og tilnærmingene ved å bruke AI i videoredigering og svarer på hva AI kan og ikke kan tilby når det gjelder å lage bedre videoredigeringsverktøy. Resultatet er et mer realistisk og praktisk syn på AI i videoredigering.

Personalia

Than Htut Soe (Than) har sin bakgrunn innen AI, kunnskapsrepresentasjon, menneskelig datamaskininteraksjon, informatikk og programvareteknikk. Han har jobbet både i akademia og i næringslivet. Han startet sin doktorgrad i prosjektet med tittelen "Better Video Workflows via Real-Time Collaboration and Ai-Techniques in TV and new media", et forskningssamarbeid mellom Vizrt og Institutt for informasjons- og medievitenskap i 2018. Hans veiledere er Prof. Marija Slavkovik og Prof. Frode Guribye.