Nye doktorgrader
NY DOKTORGRAD

Skrekkfiksjon som potensielt redskap i arbeidet med politisk samtidskunst

Søren Thilo Funder disputerer 8.12.2023 for ph.d.-graden i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Universitetet i Bergen med kunstprosjektet "Oceanic Horror or How to Survive the Night in the Haunted Mansion of Absolute Capitalism".

"Oceanic Horror - or How to Survive the Night in the Haunted Mansion of Absolute Capitalism" er et kunstnerisk forskningsprosjekt som utforsker mulighetene i sjangeren skrekkfiksjon til å skape nye utrykk og narrativer i politisk og tidsbasert kunstpraksis. Prosjektet utforsker skrekksjangerens temporale oppbyggning, estetikk og kvaliteter.

"Oceanic Horror" anvender både som kunsteriske metoder og utrykk "transrealisme" og "meandering" for å skape nye ikke-lineære fortellinger og kunst som dreier seg om forholdet mellom de ugjennomsiktige strukturene i "absolutt kapitalisme" og den sosio-politiske "horroren" som oppleves i hverdagen.

Med utgangspunkt i historien om det reelle handelsfirmaet "Island" som i midten av nittitallet var med i oppstarten av høyfrekvent aksjehandel, og dens etterfølger, selskapet  "Archipelago", som ledet bølgen av algoritmiske aksjehandelssystemer i web 2.0, søker forskningsprosjektet etter en viss tilstand som finnes i horror fiction, og som relaterer seg til dens nådeløse nåhet, dens foreslåtte forlengelse av dette "nå", dets forhold til "event" og "kvasi-event", og hvordan horror fiction ønsker å gjøre ting med kroppen - ikke bare i en enkel reaksjonsmodus, men egentlig i selve temporaliteten som oppleves i og av betrakterens kropp.

Det kunstneriske resultatet av "Oceanic Horror" ble vist på Kunsthall 3.14 i Bergen 21.04.2023 - 04.06.2023. Utstillingen besto av en flerkanals videoinstallasjon som kombinerer digitale gjengivelser med fiktive filmatiske scener, vist i en totalinstallasjon av kontormøbelskulpturer som danner provisoriske sovestasjoner i utstillingsrommet. Disse var basert på livet og kontorene til "Island" og "Archipelago".

Den kunsteriske refleksjonen som følger "Oceanic Horror" presenteres på Research Catalogue og inkluderer både tekster, bilder og et omfattende arkiv av alle videoverkene som utgjør de sammenfiltrede fortellingene til "Oceanic Horror - or How to Survive the Night in the Haunted Mansion of Absolute Capitalism".

Personalia

Søren Thilo Funder (1979, København) er billedkunstner og ph.d.-kandidat ved Kunstakademiet – Institutt for samtidskunst ved Fakultet for kunst, musikk og design, Universitetet i Bergen. Han tok sin utdannelse ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København og The School of Art and Architecture at the University of Illinois at Chicago (2008). Søren Thilo Funder har jobbet med "Oceanic Horror or How to Survive the Night in the Haunted Mansion of Absolute Capitalism" siden 2018 under veiledning av Daniel Jewesbury, Darla Crispin, Anne Helen Mydland og Frans Jacobi.