Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Velferdsteknologi som satsningsområde i hjemmetjenestene

Yngvild Brandser Alvsåker disputerer 18.12.2023 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Velferdsteknologi i norske hjemmetjenester. En praxeologisk studie om statlige visjoner i møte med markedskrefter og kommunale realiteter".

I avhandlingen undersøkes det hvordan velferdsteknologi – det vil si bruken av ulike former for sensorer og alarmer i hjelpetrengende menneskers hjem – har vokst fram som et politisk satsningsområde i Norge. Behovet for å satse på teknologi i hjemmetjenestene relateres fra myndighetshold til demografiske endringer og forventinger om et betydelig press på velferdsstaten i fremtiden.

Ved hjelp av sosiologen Pierre Bourdieus metodiske og teoretiske perspektiver viser avhandlingen hvordan synet på teknologi i tjenestene har endret seg gjennom historien fra et lovende (men også kontroversielt) hjelpemiddel for hjemmeboende, til et premiss for velferdsstatens overlevelse. Videre argumenteres det i avhandlingen for at satsningen på velferdsteknologi kan relateres til den øvrige velferdspolitiske utviklingen med en gradvis hjemliggjøring av omsorgen, fokus på egenomsorg (deriblant ved hjelp av teknologi) og økt involvering av pårørende. Studien beveger seg på tvers av ulike samfunnsområder for å beskrive, forstå og forklare overgangen fra nasjonal politikk og faglige anbefalinger, til konkrete tjenesteorganiseringer og praksiser i kommunene.

Ved hjelp av feltarbeid i to norske kommuner ble det undersøkt på hvilke måter velferdsteknologisatsningen strukturerte ansatte i hjemmetjenestens arbeidshverdag, samt tjenestemottakerne og deres familiers hverdagsliv. I lys av Bourdieus teorier om det økonomiske felt og staten retter avhandlingen søkelys på markedskreftenes rolle på området. Avhandlingen viser hvordan staten har bidratt til å stimulere velfersteknologimarkedet, samtidig som de statlige visjonene av ulike grunner viste seg å være vanskelig å realisere for teknologinæringen. I misforholdet mellom visjoner og realiteter var det sluttbrukerne av teknologien – deriblant helsepersonell og tjenestemottakerne – som i størst grad måtte hanskes med uforutsette konsekvenser og merarbeid som følge av innføring av velferdsteknologi.

Personalia

Yngvild Brandser Alvsåker (f. 1987) er sykepleier med mastergrad i sykepleievitenskap fra Universitetet i Bergen (2015). Under arbeidet med doktorgradsavhandlingen har Alvsåker vært innskrevet ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin (IGS) og hatt professor emerita Karin Anna Petersen som hovedveileder. Senter for omsorgsforskning, vest (HVL) har vært Alvsåkers arbeidsplass under doktorgradsperioden og finansierte studien sammen med Regionalt forskningsfond, Vestland.