Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Hva koster det for en bakterie å være virusresistent?

Lotta Anni Ingeborg Landor disputerer 15.12.2023 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "At what cost? Attempting to quantify cost of resistance in bacterium-phage interactions".

Den mikrobielle diversiteten i naturlige økosystem er svært stor. Noe av forklaringen på denne diversiteten er at bakteriene kan velge mellom ulike strategier for å oppnå suksess i konkurransen med andre, som for eksempel rask vekst eller bedre forsvar mot virus angrep. Selv om kostnadene ved virusresistens er påvist for mange ulike virus – bakterie systemer så mangler det en god metode for å tallfeste disse kostnadene. I avhandlingen evalueres en ny metode (BONCAT) som bruker syntetiske aminosyrer for kvantifiseringen av kostnaden av virusresistens.

Gjennom bruk av et modellsystem med bakterien Escherichia coli viser laboratorieeksperimentene, som danner grunnlaget for avhandlingen, at virusresistens påvirker proteinsyntesen i bakterier. Avhandlingen påviser også at det er en kopling mellom bakterienes egenskaper og genetiske mutasjoner. Avhandlingen gir en grunnleggende innsikt i hvordan BONCAT kan brukes for å måle kostnader ved ulike strategier for vekst og forsvar i bakterier. Denne innsikten er svært verdifull for videre utviklingen og anvendelse av metoden.

Personalia

Lotta Anni Ingeborg Landor (f. 1994) fullførte mastergrad i miljø- og marinbiologi ved Åbo Akademi i sin hjemby Åbo (Finland) i 2018. Doktorgradsarbeidet ble gjennomført ved Institutt for Biovitenskap (UiB) i forskergruppe Marin Mikrobiologi med veiledning av Selina Våge.