Nye doktorgrader
NY DOKTORGRAD

Molekylære mekanismer ved utvikling av hjernekreft

Gro Vatne Røsland disputerer fredag 24.januar for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Molecular Mechanisms of Glioblastoma Progression. Stem Cell Markers and Involvement of the Epidermal Growth Factor Receptor System”.

I tillegg til å være den mest vanlige krefttypen som oppstår i hjernen hos voksne, er Glioblastoma (GBM) en aggressiv kreftsykdom. Standard behandling for pasienter med GBM er kirurgisk inngrep, med påfølgende behandling av en kombinasjon av stråling og kjemoterapi. Den relativt dårlige prognosen for disse pasientene er motivasjonen for dette doktorgradsarbeidet.

Kreftceller og stamceller deler noen av de samme egenskapene som gir dem evnen til å dele seg uendelig mange ganger, og det har derfor vært spekulert i om kreft oppstår i stamceller. For noen krefttyper, deriblant leukemi, er det vist at ondartede forandringer i stamceller med overveiende sannsynlighet er opphavet til kreften. Faktisk er det påvist at de aller fleste krefttyper har populasjoner med stamceller, men i hvilken grad stamcellene er involverte i kreftutviklingen er fremdeles et tema for diskusjon. Også i GBM har man påvist stamcellepopulasjoner, og det har vært foreslått at disse cellene er svært viktige for kreftutviklingen. I vårt arbeid viser vi at også celler uten stamcellesignatur har tilsvarende potensiale til å drive kreftutviklingen. Denne kunnskapen er svært viktig i arbeidet med å karakterisere kreftcellene i GBM, for dermed å kunne utvikle nye og mer effektive behandlingsmetoder.

Vi har også påvist en ny biomarkør som vil gjøre det lettere å forutsi prognosen til pasientene. I tillegg vil denne biomarkøren bidra i arbeidet med å karakterisere kreftcellene i svulsten. Genetiske forandringer er årsaken til at noen celler utvikler seg til å bli kreftceller. Vi har sett nærmere på hva en type genetisk forandring, som er vanlig i GBM, har å si for kreftutviklingen. Oppsiktsvekkende funn fra våre studier viser at resultatet av denne genetiske forandringen har mye å si for molekylære mekanismer som avgjør hvor fort svulsten vokser og hvordan den utvikler seg. Alt i alt har vårt arbeid hjulpet oss å lære mer om hvordan GBM oppstår og hvordan kreftsvulsten vokser og utvikler seg.

Personalia:
Gro Vatne Røsland (f. 1978) er utdannet master i celle-og utviklingsbiologi ved Institutt for Biomedisin ved UIB. Fra 2004 har hun vært ansatt på prosjektbasis i kreftforskningsgruppene til Professor Rolf Bjerkvig og Professor Per Eystein Lønning. Fra 2007 har hun utført sitt doktorgradsarbeid ved Institutt for Biomedisin under veiledning av Professor Rolf Bjerkvig og Professor Hrvoje Miletic.

Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for medisinske og odontologiske fag. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte.