Nye doktorgrader
NY DOKTORGRAD

Regulering av gener i dannelsen av røde blodceller

Supat Thongjuea disputerer fredag 17. januar 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Analysis of transcription factor complexes and their associated chromatin interactions during erythropoiesis".

Thongjuea har utviklet et sett av bioinformatikkverktøy for å forenkle dataanalyse, hypotesegenerering og tolkning av eksperimentelle resultater. Hans arbeid viste at proteinene Ldb1 og p300 er blant de viktigste, og at de spiller en viktig rolle i reguleringen av gener ved å binde seg til DNA. Disse proteinene inngår sammen med andre proteiner i større proteinkomplekser, som sammen kan binde seg til DNA og som både kan aktivere og slå av gener som er viktige i dannelsen av røde blodceller.

Ved å kombinere forskjellige type data, kartla Thongjuea og kollegaer hvordan forandringer i DNA-interaksjonene til disse proteinkompleksene sammenfalt med forandringer i hvor mye genene β-globin og Myb, to gener som er avgjørende for dannelse av røde blodceller, ble brukt.

Slike studier innen mekanismer for regulering av gener i dannelsen av røde blodceller er viktige, blant annet fordi de kan hjelpe med å forstå mekanismene bak blodsykdommer.

Personalia:
Supat Thongjuea, født i 1977, kommer fra Thailand. Han fikk sin mastergrad i Bioinformatikk fra kong Mongkut University of Technology Thonburi, Thailand. Han kom til Bergen Center for Computational Science (CBU) som vitenskapelig programmerer i Boris Lenhards gruppe i november, 2008. Ett år senere begynte han på ph.d.-programmet ved Molekylærbiologisk institutt.

Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for realfag. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte.