Hjem
Nye doktorgrader
NY DOKTORGRAD

Psykologutdanningen sett fra innsiden

Ivar Nordmo disputerer torsdag 16. januar 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”Gjennom nåløyet – studenters læringserfaringer i psykologutdanningen”.

Hovedinnhold

Psykologutdanningen ved Universitetet i Bergen er noe spesiell i forhold til andre utdanninger. Her avgjør karakterene på tre skriftlige eksamener i første studieår om studenter kommer videre til de neste fem studieårene. Færre enn 1 av 10 kommer videre, og utdanningen har på den måten et «trangt nåløye». Avhandlingen gjør rede for læringsopplevelser til en gruppe studenter som lyktes med å komme igjennom nåløyet, og som deretter fullførte hele psykologutdanningen. 

Avhandlingen bygger på intervjuer med studenter og deres skriftlige refleksjoner over sine opplevelser. Funnene viser at studentene arbeidet svært mye og meget eksamensrettet gjennom hele første studieår, og at de fleste tok deler av det første studieåret flere ganger før de lyktes. Arbeidsinnsatsen var rettet mot å tilegne seg fagenes grunnleggende teorier og begreper og å lære å gjøre rede for disse skriftlig i en drøftende akademisk stil. Studentene opplevde usikkerhet knyttet til hvordan de skulle skrive til eksamen for å lykkes, og de fikk få tilbakemeldinger fra lærere underveis. 

Første studieår krevde stor selvdisiplin og medførte for mange en nedgang i psykisk velvære fordi de arbeidet så hardt, samtidig som de var meget usikre på om de ville lykkes. Etter å ha passert nåløyet, opplevde de fleste skuffelser og frustrasjoner fordi den teoretiske skoleringen fortsatte i flere år uten at studentene møtte den kliniske delen av psykologprofesjonen. Når den kliniske utdanningen og forskerutdanningen etter hvert kom i gang, opplevde studentene at de fikk en god og gradvis innføring i disse to sentrale sidene ved profesjonen. I avhandlingen diskuteres studentenes opplevelser i forhold til tre læringsteorier, og det stilles spørsmål til hvorfor den teoretiske skoleringen kommer først og er utvelgelseskriterium til psykologprofesjonen.

Personalia:
Ivar Nordmo (f. 1958) kommer fra Oslo og er utdannet sivilarkitekt fra NTH (1986). Siden 1992 har han arbeidet som førstekonsulent og deretter som universitetslektor i universitetspedagogikk ved Universitetet i Bergen. Doktorgradsarbeidet er utført ved Institutt for pedagogikk, Det psykologiske fakultet, ved UiB, der han i dag er ansatt.

Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for psykologi, utdanning og helse. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte.