Nye doktorgrader
NY DOKTORGRAD

Et prosjekt er et prosjekt er et prosjekt

Hallfrid Velure disputerer onsdag 2. april for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Et prosjekt er et prosjekt er et prosjekt. En analyse av prosjektbegrepets utvikling og betydning i det norske språket, med hovedvekt på kulturpolitisk retorikk og scenekunstdiskurs".

Flere forskere har tidligere pekt på at kulturpolitikken har blitt mer prosjektdreid de siste femten årene. Denne nye avhandlingen viser imidlertid at dette ikke er tilfelle. Tvert i mot har politikken vært overraskende stabil i forholdet mellom langsiktig institusjonsstøtte og kortsiktig prosjektstøtte. «Prosjektet» har altså hatt en større retorisk enn realpolitisk funksjon.

Hva er et prosjekt? Hvorfor var ikke våre besteforeldres verden en prosjektverden, mens våre barns verden er det? Denne avhandlingen følger prosjektbegrepets historie fra 1700-tallet til i dag, og viser hvordan det har fått stadig større gjennomslag i det norske språket. Særlig har bruken av prosjektbegrepet økt markant fra 1960-tallet av. Ikke bare brukes det oftere, men også variasjonen av sammenhenger det blir brukt i, og betydninger det gis, har økt.

Videre forfølger avhandlingen begrepet inn i den kulturpolitiske retorikken, og påviser at prosjektbegrepet ikke er påtvunget kulturfeltet utenfra. Tvert imot er det kulturfeltet selv som først bruker begrepet i sin dialog med forvalting og kulturpolitikk. Også dette delvis i strid med tidligere antagelser.

Avhandlingen argumenter så for at prosjektbegrepet har hatt en avgjørende betydning for det norske scenekunstfeltet de siste 25 årene. To særlige debatter analyseres. Den første er fremveksten av prosjektteaterbegrepet på begynnelsen av 1990-tallet hvor begrepet blant annet ble brukt til å synliggjøre en marginalisert og estetisk alternativ del av det norske scenekunstlandskapet. Den andre er debatten om omlegging av Norsk kulturråds støtteordning for fri scenekunst fra driftsstøtte til prosjektstøtte i 1998. Avhandlingen viser at begge de aktuelle debattene har medført viktige endringer på og for det norske scenekunstfeltet, og på utviklingen av dette.

Dette er den første norskspråklige avhandling som er konsekvent begrepshistorisk i både teoretisk utforming og metodisk gjennomføring

Personalia:

Hallfrid Velure er født i 1971, og bor på Lillehammer. Hun har hovedfag i teatervitenskap fra Universitetet i Bergen og har i perioden 2007-2013 vært tilknyttet Høgskolen i Lillehammer som høgskolelektor og phd-stipendiat. Velure har sittet i flere av Norsk kulturråds fagutvalg, i stipendkomiteer, samt Kulturdepartementets evalueringspanel for scenekunstinstitusjoner. Hun har også bakgrunn som forfatter og scenekunstregissør. For tiden jobber Velure som rådgiver i Oppland fylkeskommune.

Avhandlingen kan lånes på Bibliotek for samfunnsvitenskap og humaniora. Avhandlingen er tilgjengelig i BORA. For kjøp/bestilling av avhandlingen, kontakt kandidaten direkte.