Nye doktorgrader
NY DOKTORGRAD

Å regulere regulatoren av immunresponsen

Florian Sprater disputerer torsdag 24. april 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: ”The Ets Transcription Factor ESE-3 in Human Dendritic Cells”.

Dendrittiske celler fungerer som vaktposter i immunforsvaret, og er viktige for at kroppen skal sette i gang immunforsvaret. Disse cellene kan brukes i behandling av kreft eller autoimmune sykdommer. Potensialet for framtidige medisiner og vaksiner er spennende. Men for å kunne ta i bruk mulighetene som ligger i disse cellene, trengs mer forskning av molekylene som påvirker cellene og deres funksjoner.

Sprater undersøkte betydningen av ESE-3, et protein som tidligere har vist seg å være viktig i dendrittiske celler. ESE-3 er involvert i regulering av genuttrykk, og dette proteinet forekommer i flere varianter (=isoformer). Disse ESE-3 isoformene har nå blitt grundig analysert.

Forskningen viser at ESE-3b er hovedisoformen i humane dendrittiske celler, og at ESE-3b påvirker noen av de dendrittiske cellenes stimulerende egenskaper. Imidlertid ble det klart at ESE-3 ikke har noe nøkkelfunksjon i reguleringen av immundempende eller aktiverende egenskaper hos dendrittiske celler.

Personalia:

Florian Sprater er født i Fürth i Bayern, Tyskland. Han har diplomeksamen i biologi fra Universitetet i Erlangen-Nürnberg, Tyskland. I perioden 2009-2014 har han jobbet med doktorgraden ved Broegelmanns Forskningslaboratorium, Klinisk institutt 2 (tidligere Gades Institutt), Universitetet i Bergen. Hovedveileder har vært Silke Appel, og biveiledere Arnt-Ove Hovden og Marc Niere.

Normal 0 21 false false false DE X-NONE X-NONE