Nye doktorgrader

Analyse av arsen i fiskeolje

Veronika Sele disputerer mandag 19. mai 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Method development and analysis of arsenolipids in marine oils».

Fiskeoljer inneholder naturlig høye konsentrasjoner av arsen. Det er i dag liten kunnskap om forbindelsene av arsen som er til stede i fiskeoljer, så vel som i andre typer marine oljer. Arsen er et grunnstoff som blir frigitt både gjennom naturlige og menneskeskapte kilder, og det finnes i høye konsentrasjoner i sjømat. Naturen til arsen er nokså kompleks, der opp mot 100 ulike forbindelser av elementet finnes. I fiskeoljer og andre marine oljer er det de fettløselige forbindelsene av arsen som er hovedforbindelsene. Dette er en gruppe forbindelser med fellesnavn arsenolipider. På grunn av mangel på analysemetoder er det i dag lite kunnskap om arsenolipidene i fiskeoljen.

Sele tar for seg utviklingen av analysemetoder. Disse brukes til å bestemme de kjemiske formene (spesieringsanalyser) av arsen i marine oljer. Ulike fremgangsmåter ble benyttet, der avanserte analyseteknikker, som kromatografi og massespektrometri, ble brukt. Sele viser at flere typer fiskeolje inneholder to ulike grupper arsenolipider: arsenholdige hydrokarboner og arsenholdige fettsyrer. I alle fiskeoljene som ble undersøkt var det tre arsenholdige hydrokarboner som var dominerende. Også andre marine oljer, som olje av sel, laks og torskelever, ble vist å inneholde arsenholdige hydrokarboner og fettsyrer.

Det vites i dag lite om hvordan disse forbindelsene blir dannet i marine prøver, og om de har biologiske, eller eventuelt toksiske, egenskaper. Dette arbeidet danner grunnlaget for videre studier av arsenolipider i fisk, og fòr.

Personalia:

Veronika Sele er født i 1982, og kommer fra Bømlo. Hun fullførte mastergraden i miljøkjemi ved Universitetet i Bergen/Nasjonalt Institutt for Ernærings- og Sjømatforskning (NIFES) i 2006. Fra 2006 til 2009 arbeidet hun ved Norges Veterinærhøgskole (NVH). I 2009 startet hun på doktorgraden sin ved NIFES, med Dr. Heidi Amlund (NIFES), Dr. Jens J. Sloth (Danmarks Tekniske Universitet, DTU) og Prof. Anne-Katrine Lundebye (NIFES/UiB) som veiledere.