Nye doktorgrader

Parasittfigurer og –relasjoner i Melvilles forfatterskap

Anders M. Gullestad disputerer fredag 23. mai 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Herman Melville and the Fruits of Parasitism: Feeding on Others in Typee, «Bartleby,» and The Confidence-Man».

Avhandlingen har som mål å kaste lys over et, fra forskningshold, lite utforsket, men viktig moment i forfatterskapet til den sentrale amerikanske forfatteren Herman Melville (1819-1891), nemlig mangfoldet av snylterelasjoner som beskrives i hans romaner og kortprosa.

Med utgangspunkt i lesninger av tre av hans verker – reiseberetningen Typee (1846), novellen «Bartleby the Scrivener» (1853) og romanen The Confidence-Man (1857) – argumenteres det for at ulike former for snylting gjennomsyrer Melvilles litterære produksjon. I avhandlingen utforskes dette med utgangspunkt i parasitten som lesefigur.

Stikk i strid med hva mange i dag tror, så viste dette begrepet opprinnelig ikke til dyr, insekter eller planter, men utelukkende til mennesker. Det kommer fra det greske ordet parasitos – «ved siden av maten» eller «kornet» – og ble først brukt som betegnelse på en slags tempeltjenere i gresk religion, før det ble overtatt av greske, og senere romerske, forfattere som navn på en standardfigur i komedien som forsøkte å lure til seg gratis måltider ved hjelp av smiger og andre knep. Det var først utover på 1800-tallet at det ble vanlig å benytte begrepet for å betegne dyr og insekter som lever i eller på andre. Konsekvensen av denne endrede bruken er at begrepet har endt opp med å omfatte både dyr og mennesker, og det på en måte hvor det ikke lenger er klart hvilken av disse betydningene som er den bokstavelige og hvilken som er den metaforiske.

Denne politisk sett problematiske begrepsmessige mangetydigheten er noe avhandlingen utforsker ved å lese snyltefigurene og -relasjonene i Melvilles verker opp mot teoretikere som Michel Serres, Gilles Deleuze og Richard Dawkins, samt mot forfattere som Shakespeare, Ben Jonson og Charles Dickens. Avhandlingen munner ut i et forsøk på å gi parasittbegrepet en ny og mindre skadelig valør gjennom å trekke veksler både på innsikter fra kontinental filosofi og fra evolusjonsbiologi.

Personalia

Anders M. Gullestad (f. 1979) har en cand. philol. i Allmenn litteraturvitenskap fra UiB (2005). Etter endt grad underviste han i flere semestre, før han i september 2008 begynte som ph.d.-stipendiat ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier, UiB. Høstsemesteret 2011 tilbrakte han som gjesteforsker ved UC Berkeley. Etter at han leverte sin ph.d.-avhandling i desember 2013, har han jobbet som førstelektor ved UiB, hvor han blant annet har undervist i litteraturvitenskap og i nordisk litteratur.