Nye doktorgrader

Gener som regulerer utvikling i svamper

Sofia A. V. Fortunato disputerer fredag 23. mai 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Gene loss, lineage specific expansions and dynamic expression of developmental transcription factors in calcareous sponges”.

Da genomet til en svamp (Amphimedon queenslandica) for første gang ble kartlagt, fant man at denne svampen har færre grupper av transkripsjonsfaktorer som regulerer embryo- og larveutvikling enn høyerestående dyr. Dette funnet samsvarer godt med tanken om at et morfologisk komplekst dyr bør ha et mer komplekst sett av gener som regulerer dyrets utvikling enn enkle dyr. Siden svamper er en variert dyregruppe, er det ikke sikkert at genomet til Amphimedon er representativt for alle svamper.

Genomene til svampene Sycon cilliatum og Leucosolenia complicata, som begge tilhører kalksvampene, er nylig blitt sekvensert. Fortunato har studert transkripsjonsfaktorene som regulerer utviklingen til disse kalksvampene. De fylogenetiske analysene viste at det i mange tilfeller ikke er samsvar mellom hvilke gener som regulerer utvikling når man sammenligner kalksvamper og Amphimedon. Dette funnet indikerer at det er signifikante forskjeller mellom de "genetiske verktøykassene” i de to svampeklassene. Forskjellene mellom de to gruppene av svamper synes å være drevet fram av tap av gener. Dataene viser også at kalksvamper har hatt flere tilfeller av ekspansjon innen underfamilier av transkripsjonsfaktorer. Dynamisk uttrykking av transkripsjonsfaktorer under denne svampens utvikling viser at disse regulatorene er viktige i flere av dyrets utviklingsprosesser.

Fortunatos avhandling viser at det var mange flere familier av transkripsjonsfaktorer tidlig i evolusjonen av svamper, og ikke kun i den siste felles stamfaren for nesledyr og de resterende bilaterale dyrene, som man før har trodd. Dette indikerer også at svampenes stamfar hadde en langt mer variert ”genetisk verktøykasse” enn den de nålevende svampene har. Resultatene fra denne studien viser hvor viktig det er å inkludere flere svampegrupper i slike undersøkelser, for å på best mulig måte kunne gi et riktig bilde av svampenes utvikling og evolusjon av transkripsjonsfaktorer hos ulike dyregrupper.

Personalia:

Sofia A.V. Fortunato (f. 1980) har en bachelorgrad i biologi fra hjemlandet Venezuela (Central University of Venezuela, 2004), og tok en mastergrad i mikrobiologi ved Universitetet i Bergen (2008). Doktorgradsarbeidet er utført ved Sars International Centre for Marine Molecular Biology og Institutt for biologi.