Nye doktorgrader

Kampen mot nazismen i forkynnelsen

Egil Morland disputerer fredag 13. juni 2014 for dr.philos.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Forkynnelsen i en kampsituasjon».

Morland har undersøkt forkynnelsen i krigsårene og dens forhold til bekjennelsesdokumentet Kirkens Grunn, som var det ideologiske grunnlaget for kirkens brudd med staten i påsken 1942. Etter krigen ble kirkens prekestoler karakterisert som det frie ords siste skanse i offentligheten.

Morland finner at krigen i høy grad ble reflektert i forkynnelsen, både direkte og implisitt. Forkynnelsen bidro til å skape og vedlikeholde befolkningens resistens mot nazifiseringen, og var derfor en viktig del av motstandskampen i Norge. Selv om den sosialetiske tenkningen var lite utviklet, tok kirken et oppgjør med NS sine forsøk på å forme barn og unge i nazismens verdensanskuelse. Den protesterte også mot aksjonen mot lærerne og mot brudd på internasjonal folkerett. Selv når disse forhold ikke ble direkte omtalt i prekenen, ble alle meldinger fra kirkeledelsen lest opp i kunngjøringer fra prekestolen. Men forfølgelsen av jødene fikk liten eller ingen plass.

Avhandlingens hovedperson er Skiens-prosten Henrik Aubert Seip (1880-1975). Gjennom brødrene Didrik Arup Seip, rektor ved Oslo Universitet, og Hans Seip, stortingsrepresentant og fylkesmann i Sogn og Fjordane, og svoger Eivind Berggrav, hadde Henrik Seip direkte kontakt med ledelsen i akademia, politikk og kirke under krigen.

Forkynnelsen i krigsårene har tidligere ikke vært gjenstand for noen omfattende undersøkelse. Avhandlingen har noen sideblikk til hvordan andre prester i Norge løste utfordringene som de og kirken stod overfor. Da mer enn 90 prosent av prestene la ned sine statsembeter, fortsatte de arbeidet i menighetene, lønnet av innsamlete midler. Over 20 prosent av dem ble etter hvert enten internert, fengslet eller drevet bort fra prestegårdene.

Kirken spiller også i dag en rolle når ulykker og katastrofer skjer. Undersøkelsen kan stimulere til refleksjoner over hvordan denne oppgaven løses i forkynnelsen.

Personalia:

Egil Morland (f. 1950) er cand.theol. fra 1976. Han har eksamener i statistikk og sosiologi og har hatt studieopphold i Tyskland og USA. Morland har bl.a. vært studiesjef og rektor ved NLA Høgskolen i Bergen, hvor han nå arbeider som førstelektor.