Hjem
Nye doktorgrader

Søppelets ambivalens i samtidskunsten

Sissel Gunnerød disputerer tirsdag 17. juni 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Søppelets ambivalens i samtidskunsten. Kan kunst påvirke vårt syn på samfunnets avfallsprodukter?»

Hovedinnhold

Sentrale spørsmål i avhandlingen er om og hvordan samtidskunsten kan ha innflytelse på vår forståelse av søppel. Hvordan bidrar samtidskunsten til å bevege begreper om søppel og avfall? Dette undersøkes og diskuteres gjennom noen utvalgte kunstverk.

Gunnerød analyserer fire installasjoner med opphopninger av resirkulert materiale: Christian Boltanski, Personnes (2010), Shane Munro og Ryan Siegan-Smith, The Cloud (2010), HA Schult, Trash People (1996 –) og Yang Zhenzhong, Still Untitled (2008). I analysen brukes et kunstbegrep som inviterer betrakteren til deltagelse i kunstverket.

Med ambivalens menes avhendede objekter som kunstneren benytter seg av for å gi det en ny funksjon som kunst. Kunstverkene skaper rike muligheter for både sansninger og refleksjoner. Opphopninger som kunstnerisk strategi har bidratt til å skape ny betydning og reise nye spørsmål, for eksempel: Kan resirkulering fungere som en legitimering av den rådende forbrukskulturen? Skal forventningen om produksjon automatisk oppfylles uten refleksjon?

Et viktig funn i hele analysen er at kunsten river ned skiller der vi ellers i samfunnet forsøker å opprettholde dem. Hvis det skal utledes noe generelt fra de ulike møtene mellom begrep og kunstverk, er det at grensen mellom mennesket som subjekt og søppelet som objekt er forskjøvet. Vi kan ikke lenger distansere oss fra søppelet eller de problemene det skaper. Det innebærer også å ta ansvar for produksjonen som skaper søppelet.   

Kunstverkene rokker ved faste betydninger av søppel og avfall. Distinksjonen mellom søppel og ikke-søppel settes ut av spill. Begrepene blir ambivalente, ikke entydige, som de er i mange andre sammenhenger. Kunstverkene er åpne og flertydige uten å være dogmatiske og moralistiske. De kan ikke tjene som modell for et eksemplarisk liv, men er vel egnet til å ta opp etiske spørsmål og dilemmaer i vår tid.

 

Personalia:

Sissel Gunnerød har vært tilknyttet Det humanistiske Fakultet, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier ved Universitetet i Bergen. Arbeidet med avhandlingen har foregått ved Høgskolen i Oslo og Akershus, hvor hun har vært ansatt som stipendiat i visuell kultur ved Fakultet for teknologi, kunst og design, Institutt for estetiske fag. Hun har vært tilknyttet Storbyprogrammet.