Nye doktorgrader

Økt oljeutvinning ved injeksjon av vann med lavt saltinnhold

Behruz Shaker Shiran disputerer torsdag 19. juni 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Enhanced Oil Recovery by Combined Low Salinity Water and Polymer Flooding".

Verdens energietterspørsel er kontinuerlig økende ettersom industriland og utviklingsland stadig bruker mer energi på å holde sine voksende næringer i gang. En vesentlig del av energibehovet blir dekket av fossile energikilder, som råolje. For å tilfredsstille verdens energibehov, vil det være nødvendig å øke produksjonen av olje. En måte å oppnå dette målet vil være å effektivisere dagens oljeproduksjon eller å øke utvinningsgraden fra allerede produserende reservoar ved bruk av økt oljeutvinning (EOR) metoder. Anvendelse av lavsalinitetsvann, inkludert injeksjon av polymerkjemikalier er to av flere slike EOR-metoder.

I denne doktorgradsavhandling har Shiran i hovedsak konsentrert seg om å bedre forståelsen rundt de mekanismene som antas å være årsaken til den positive effekten ved å injisere lavsalinitetsvann for å øke utvinningsgraden av olje.  Oppgaven har særlig lagt vekt på fukting-mekanismene som ofte har blitt foreslått som en viktig bidragsyter til denne metoden. Målet i dette arbeidet har også vært å undersøke om kombinasjonen mellom injeksjon av lavsalinitetsvann og polymerkjemikalier kan resultere i en positiv synergieffekt på mobilisering av gjenværende olje og endelig oljeutvinning.

Resultatene fra dette studiet viser at den initielle fuktingtilstanden som det porøse steinmaterialet har forut for injeksjon av lavsalinitetsvann er en viktig parameter for positiv effekt fra denne metoden. Mindre vann-våte sandsteiner ga bedre oljeutvinningen ved injeksjon av lavsalinitetsvann. Videre viste kombinasjonen av lav salinitet med polymerinjeksjon en betydelig synergieffekt mellom to EOR- prosesser.

Personalia:

Behruz Shaker Shiran (f. 1980) kommer fra Iran. Han fullførte sin mastergrad i petroleumsteknologi ved Universitetet i Kansas i 2006. ph.d.-prosjektet har blitt gjennomført ved Kjemisk institutt ved Universitetet i Bergen. Professor Arne Skauge (hovedveileder), Dr. Kristine Spildo og Dr. Tormod Skauge alle fra Uni CIPR/Uni Research har vært bi-veiledere. Prosjektet har vært en del av PETROMAKS-programmet initiert og finansiert av Norsk Forskningsråd.