Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Personlighet som risikofaktor for kriminell atferd

Asle Makoto Sandvik disputerer mandag 1. september 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Psychopathy – the heterogeneity of the construct».

Sammenheng mellom ulike personlighetstrekk og kriminell atferd har lenge opptatt forskere. Selv om begreper som personlighetsforstyrrelser og psykisk sykdom blir mye brukt, er det ofte uklart hva de egentlig beskriver. Det er strid i den vitenskapelige diskusjonen om hvor stor vekt tidligere antisosial atferd skal tillegges i vurderingen/diagnostiseringen. Det er en pågående diskusjon om man skal forstå personlighetsforstyrrelser som enhetlige og unike forstyrrelser, eller en samling ulike dimensjonale personlighetstrekk.

Avhandlingen består av tre studier som har vært del av et større forskningsprosjekt blant innsatte i Bergen fengsel. I studiene undersøkes sammenhengen mellom ulike instrumenter for vurdering av personlighet og hvordan personlighetstrekk henger sammen med andre biologiske, emosjonelle, kognitive og psykisk helse-relaterte faktorer.

Resultatene fra avhandlingen viser at valg av forskningsmetode kan ha stor betydning. Spesielt ser det ut til at selvrapporteringsskjemaer i mindre grad fanger opp viktige sider av personligheten. Videre viser resultatene at psykopatibegrepet ikke er entydig. Noen emosjonelle/affektive trekk er assosiert med gode evner til å tolke andres følelser, mens mer atferdsmessige antisosiale trekk er assosiert med svekkelse i evnen til å tolke andre. Resultatene viser også at negative følelser (depresjon, angst, aggresjon) er forskjellig knyttet til ulike personlighetstrekk.

Samlet tyder resultatene i avhandlingen på at personlighetsforstyrrelser som psykopati ikke er unike og enhetlige diagnoser og at bruken av slike termer derfor ofte blir upresis. Alle tre studiene viser variasjon av elementer innad i det som tradisjonelt kalles psykopati, spesielt ser det ut til å gå et skille mellom de emosjonelle/affektive og de mer atferdsmessige trekkene.

Personalia:

Asle Makoto Sandvik (f. 1979) er utdannet psykolog fra Universitetet i Bergen. Han har fra 2010 vært ansatt ved Institutt for samfunnspsykologi, Det psykologiske fakultet, UiB. Ph.d.-graden har vært veiledet av førsteamanuensis Anita Lill Hansen, med professor Bjørn Helge Johnsen og professor Jon Christian Laberg som biveiledere.