Nye doktorgrader

Årsaker til den dramatiske laksekrisen i Chile i 2007-09

Siri Vike disputerer fredag 29. august 2014 for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Infectious salmon anaemia in Atlantic salmon, Salmo salar L., in Chile – transmission routes and prevention”

Infeksiøs lakseanemi (ILA) virus medfører alvorlig sykdom hos Atlantisk laks, og har stor økonomisk betydning i alle land med lakseoppdrett. I denne avhandlingen undersøkes ILA-epidemien i Chile som fant sted i perioden 2007-09 som hadde dramatiske konsekvenser for lakseoppdrettsnæringen og førte til sosial nød i befolkningen. Tapene er i ettertid estimert til over 10 milliarder NOK.

Tre viktige spørsmål er adressert i dette arbeidet. Først, hvordan kom ILA-viruset til Chile? Dernest, hvordan ble viruset spredd etter ankomst? For det tredje, hva er den beste måten å hindre videre spredning av viruset?

Slektskapsanalyser viser at alle ILA-virus funnet i Chile er nært beslektet med europeiske ILA-virus. Den beste forklaringen på dette er at ILA-virus har kommet til Chile sammen med sin naturlige vert, Atlantisk laks – gjennom import av befruktede egg. Etter at viruset kom til Chile ble det trolig raskt spredd på grunn av driftsstrukturen og grunnet mangel på forebyggende tiltak. For eksempel var det ved flere anlegg kontinuerlig produksjon av laks både i ferskvann og i sjø uten generasjonsskiller og med mye flytting av fisk. Dessuten var laksen ved flere lokaliteter svekket på grunn av høy biomasse og tilstedeværelse av andre sykdomsfremkallende organismer. I dettes studiet er det også vist at fiskelusen, Caligus rogercresseyi, kan fungere som en mekanisk vektor for ILA-virus, og at denne kan ha bidratt til spredningen av viruset i Chilensk oppdrett. Overlevelsen til ILA-virus i naturlig sjøvann, under eksperimentelle forhold, viste seg imidlertid å være begrenset til mindre enn tre timer, noe som gjør det mindre sannsynlig at vannbåren smitte kan skje over lange avstander. I tillegg ble det vist at laks død av ILA, var smittsom i minst fem dager, noe som viser viktigheten av riktig og rask håndtering av død fisk.

Personalia

Siri Vike (1969) kommer fra Vike ved Eikesdalsvatnet i Romsdal. Hun har mastergrad i Fiskehelse fra Universitetet i Tromsø (1994). Under fullføring av dette studiet jobbet hun som forsker i EWOS Innovation, Support Manager Fish Health for Mainstream Chile SA og Fish Health Coordinator i CERMAQ ASA. Studiet er finansiert av de to sist nevnte.

Veileder: professor Are Nylund (Institutt for biologi ved UiB).