Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Sesongvarsling av nedbør i Etiopia

Diriba Korecha disputerer fredag 25. april 2014 for ph.d graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Characterizing the Predictability of Seasonal Climate in Ethiopia».

Korecha har undersøkt potensialet for å varsle nedbør i Etiopia én til tre måneder fram i tid, ved hjelp av observert havtilstand og globale sesongvarsler utstedt av flere meteorologiske sentre. Etiopias økonomi er sterkt knyttet til avkastningen fra landbruk. Siden bare én prosent av landbruksarealet har irrigasjon, er nedbør en viktig faktor for vekstvilkårene i landet.

Det er de siste årene gjort viktige framskritt i sesongvarslingen av tropisk og subtropisk klima ved flere meteorologiske sentre i verden. Det etiopiske meteorologiske instituttet har utstedt egne sesongvarsler de siste ti årene. Korecha har i sin oppgave validert disse varslene mot observasjoner, sammenstilt resultatene med nye metoder, og foreslått forbedringer i prosedyren det etiopiske meteorologiske instituttet bruker. Disse forbedringene går både på hvordan landet deles inn i homogene nedbørssoner og nye statistiske metoder for å bedre kunne nyttiggjøre seg det eksisterende observasjonsgrunnlag og globale varsler.  Avhandlingen inneholder også en analyse av forandringer i etiopisk nedbør og tørke de siste 40 år. Resultatene indikerer en klar tendens til mindre nedbør om våren, med 1984 og 2009 som spesielt tørre år, med tørke i store deler av landet.

Personalia

Diriba Korecha har mastergrad i klima og samfunn fra Columbia University, New York, USA (2005) og jobber nå som leder for sesongvarslingsavdelingen på det etiopiske meteorologiske instituttet i Addis Abeba, Etiopia.